Snad každý se setkal s potřebou uvést na stránce svůj mail. Dá se to udělat jako odkaz, který po kliknutí rovnou otevře poštovní program, jenž do políčka pro adresáta vyplní tu adresu; říká se tomu aktivní mail. Do zdroje se napíše kód v tomto smyslu:
<a href="mailto:dusan@pc-slany.cz">Napište
mi!</a>
Na stránce to potom vypadá takhle: Napište mi! (Můžete si zkusit kliknout.)
Všimněte si, že adresa nezačíná http://
, ale mailto:
. To je označení, že odkaz nevede
na stránku (přenášenou http protokolem), ale že bude sloužit pro poštu.
Že se vyplní automaticky adresa, to je známá věc. Mnohem méně se používá automatické vyplnění předmětu dopisu (anglicky subject; to je taková ta hlavička). Ve zdroji stránky to vypadá takhle:
<a href="mailto:obchod@picerie.cz?subject=Objednavka%20pizzy">Objednat pizzu!</a>
Na stránce to potom vypadá takhle: Objednat pizzu! Na první pohled není nic vidět, ale když se na to klikne, tak se kromě adresy příjemce obchod@picerie.cz objeví také předmět "Objednavka pizzy". Odesilatel dopisu to samozřejmě může přepsat, ale proč by to dělal?
Uvedená šifra (href=...) si zaslouží trochu vysvětlení: adresát je jasný (obchod@picerie.cz), zajímavý je tam ten otazník a to za ním. Do URL se za otazník píší tzv. "dotazy" formou ?parametr=hodnota. Dotaz je přebrán cílovým objektem, v tomto případě je to poštovní program. Parametrem je zde "subject", který má hodnotu "Objednavka pizzy".
Další záludnost je %20. Je to způsob, jak do atributu vpravit mezeru. (Mezera má číslo 32, což je v hexadecimálním vyjádření 20.)
Stejným způsobem se dají vyplňovat automaticky i další parametry zprávy. Namísto slova "subject" z předchozího příkladu se napíše cc (příjemce kopie), bcc (skrytá kopie) nebo body (samotné tělo zprávy). Tyto parametry se mohou i kumulovat. Např.
<a href="mailto:dusan@pc-slany.cz?subject=pozdrav&bcc=yuhu@kamkoliv.cz&body=Mas_hezke_stranky,_Yuhu!"
>Pochvalte mi stránky</a>
Jistě jste si všimli, že různé kousky dotazu se oddělují klikyhákem &.
Mailové adresy oddělte středníkem nebo čárkou.
Věřte nevěřte, podle mých zkušeností zhruba 70% uživatelů elektronické pošty nepracuje s poštovním klientem (Outlook, PegasusMail, Mesenger atp.). Poštu vybírají a posílají pomocí prohlížečového rozhraní ze serverů typu Post, Seznam, Centrum atd. Takovým je pak aktivní mail celkem na nic -- spíše jim přidělává problémy. Takže pokud dělám aktivní mail, vždycky jako jeho text použiji tu adresu:
Napište mi na <a href="mailto:dusan@pc-slany.cz">dusan@pc-slany.cz</a>
V textu to pak vypadá takto:
Napište mi na dusan@pc-slany.cz
Uživatel prohlížečového rozhraní (Post a spol.) si pak může text označit, zkopírovat, přejít do pošty a tam si to vyklopit do formuláře. (Existuje sice příkaz pravého tlačítka "zkopírovat zástupce" (jinde "Copy link location"), ale málokdo to zná.)
Je to rozhodně lepší než
<a href="mailto:dusan@pc-slany.cz">Napište
mi!</a>
,
což vypadá takto: Napište mi!
Pak má uživatel prohlížečového rozhraní jen jednu možnost (pokud tedy nezná kopírování zástupce): přejet odkaz myší, opsat si ze stavové řádky adresu na papír a teprve pak mailovat.
Odbočka pro milovníky WYSIWYG editorů jako třeba FrontPage: Editor okamžitě po zapsání libovolné mailové adresy učiní tuto adresu aktivní. (Dělá to tak, že při každém stisku mezery testuje předchozí řetězec, zda obsahuje zavináč mezi písmeny.) Když si takovou adresu označíte a přepíšete jiným textem (třeba "Napište mi!"), je hotovo. (Výše jsem naznačil, proč by se to přepisovat nemělo.)
Předchozí vlastnost je někdy na zlost -- občas uvádím mail, který nechci mít aktivní. Jsou nejméně tři způsoby, jak to zařídit:
Obsah
Hledání
Základní kurs
Editory
HTML tipy
Provoz webu
CSS styly
Jak psát web:
http://dusan.pc-slany.cz/internet/
Píše Yuhů: autorova stránka, mail: dusan@pc-slany.cz
Poslední aktualizace 26.08.2001