I PO SEDESATCE SE DA SKODIT

by DANVIN

I. PROSTREDKY HROMADNE DOPRAVY

Jiste vsichni vime, ze MHD ma tri, zcela odlisne druhy dopravnich prostredku. Nez jednotlive druhy rozebereme a popiseme, je nutno upozornit, ze nebezpeci, pred kterym chceme varovat, se neskryva pouze v MHD, ale i v obycejne doprave. Tomuto nebezpeci vsak dokaze celit prakticky kazdy, i dementni a naprosto nevzdelany jedinec. Dale bychom chteli ujistit, ze v prakticky nepouzivanych prostredcich dopravy, jako je lanova draha, vyletni lod, drozka ci riksa, se neni ceho obavat. Nejprve tedy hrubym naznakem popisme tri zakladni prostredky MHD - autobus, metro a tramvaj.

AUTOBUS:

Autobus je dopravni prostredek vybaveny motorem, pohanenym naftou, ci v dnesni pokrokove ekologicke vlne zemnim plynem. Je opatren ridicem, ktery je odpovedny za plynulost a bezpecnost dopravy. Autobusu jezdi vice typu. Mezi nejbeznejsi patri dlouhej (harmonika) a vobycejnej. Je dulezite si zapamatovat, ze vobycejnej jezdi po trase, ktera je znacne frekventovana a tudiz ma autobus delsi intervaly. Je to v podstate logicke, protoze jinak by se ridic nemohl ani s nikym pohadat. Dlouhej jezdi vsude tam, kde by na mnozstvi pasazeru stacil vobycejnej, za to ma tu vyhodu, ze casto funguji jenom jedny, nebo dvoje dvere. Autobus je vybaven strojky na oznaceni jizdenky. Ridicovi je naprosto jedno, zda si pasazeri jizdenky oznaci, nebo ne. Autobus na naftu je znacne neekologicky dopravni prostredek - smrdi, zamoruje ovzdusi, je hlucny, dychavicny a neustale zde hrozi nebezpeci defektu - pichnuti pneumatiky. Autobus ma dlouhe intervaly mezi jizdami, ale velice kratke intervaly pri otevirani a zavirani dveri. Nektere zastavky dokonce ignoruje a jede dal. V autobusu nam prakticky nebezpeci ze stran duchodcu nehrozi - autobus nehlasi zastavky, prilis rychle zavira dvere, je vybaven vysokymi schody, jezdi vetsinou po trasach pro duchodce nepouzitelnych a hlavne prevazi zejmena pasazery duchodcum absolutne nevyhovujici - chlapy v monterkach, co jedou na jedno a nemaji chut se hadat

METRO:

Metro je hojne vyuzivany dopravni prostredek, pohybujici se temer zavratnou rychlosti pod zemskym povrchem. Je vybaven strojvedoucim, ktery nese odpovednost za plynulost dopravy a je stale pod velkym psychickym tlakem, zejmena pri projizdeni stanicemi. Metro ma tri trasy - A,B, a C. Nejpouzivanejsi trasa je B, proto ma tedy nejdelsi intervaly. Nejkratsi intervaly ma trasa C, zato zde vsak mimoradne protahuje. Trasa A se drzi zname tradice - zlata stredni cesta. Cestovani metrem je pohodlne a rychle, ale velice zdlouhave je prechazeni ruznymi podchody a prestupy. Vstup do metra je opatren strojky na oznaceni jizdenek, zaroven je metro vybaveno neobvyklym mnozstvim revizoru. Metro je ekologicky dopravni prostredek, nebot je pohanen elektrickou energii a nezamoruje ovzdusi. Nebezpeci napadeni duchodci v metru je relativne male. Duchodcum nevyhovuji dlouhe a krkolomne prestupy a podchody, mista k sezeni v metru jsou otocena do vozu - duchodce nemuze argumentovat vetou: _Mlady pane (pani), pustte mne laskave k okenku!_. Duchodci metro vyuzivaji zridka, zejmena k rychlemu presunu na misto srazu

TRAMVAJ:

Vysoce ekologicky dopravni prostredek, bohuzel nejhojneji vyuzivany obcany vsech vekovych kategorii. Tramvaj se sklada ze dvou vozu (popripade jednoho) a jednoho ridice. Ridici jsou vetsinou poklidni chlapici, pouze zridka misto ridice zastava osoba krajne nevyhovujici. Ridicovi je suma fuk, zda si cestujici oznaci jizdenku, zato jsou velice alergicti na pripominky ze stran pasazeru. Tramvaj je vybavena strojky stejneho typu, jako autobus. Tramvaji jezdi mnoho linek, mezi nejfrekventovanejsi patri ty, ktere jezdi po trase vedouci centrem mesta - 3,9,24,7,4 atd. Tyto tramvaje maji take nejdelsi intervaly. Tramvaj se pohybuje pomoci bytelnych kolejnic zapustenych v zemi a je pohanena elektrickou energii, spolehlive tedy funguje i pri snehu a naledi. Jedine nebezpeci vypadku dopravy, ktere zde hrozi, je vypadek elektriny, doprovazen popularni vetou prazskych tramvajaku: _Sme bes proudu!_ Z hlediska nebezpeci ohrozeni duchodci je tramvaj daleko nejnebezpecnejsi. Pro duchodce ma radu vyhod. Pruzna doba otevirani dveri - nekteri ridici radi vyhovi a pockaji, celkem spolehlive hlaseni zastavek, vicemene dodrzovany jizdni rad, za jizdy je mozno hledet z okna, pristupny vchod se zabradlickem a hlavne je tramvaj opatrena nizkym poctem sedadel, tudiz duchodcum umoznuje bez problemu obsadit 80 a vice procent mist k sezeni. Dale pak pri nahlem rozhodnuti prestoupit na nekterou z jinych tras, je toto mozne prakticky vsude. Je tedy treba si zapamatovat, ze prave v tramvaji, kterou vyhledava nejvetsi pocet obyvatel, nam nebezpeci hrozi takrka na kazde stanici

II. CELKOVY POPIS TYPICKEHO DUCHODCE

Duchodce je clovek, ktery na prvni pohled budi dojem cloveka starim zlomeneho a s osudem smireneho. Kdo se necha oklamat timto mylnym dojmem, je predem odsouzen k velice neprijemnemu cestovani. Duchodci se deli na dva nejzakladnejsi druhy - na muze a zeny (duchodce a duchodkyne).

A. DUCHODCE:

Duchodce pohlavi muzskeho uziva dva zakladni druhy odevu - zimni a letni. Zimni obleka celou zimu, polovinu podzimu a polovinu jara, letni po zbytek roku. Zimni odev se sklada ze starych lakovanych bot, popripade prislovecnych paradnich duchodek nebo holinek - filcaku. Kalhoty jsou ze stareho obleku, pripadne zdedene po otci nebo ziskane z popelnic. Vetsinou maji sedou barvu, nebo odstiny sede az cerne, zamoznejsi duchodci pouzivaji barvu tmave zelenou, nebo modrou. Dalsi casti odevu - vrchni, nejsou videt pod plastem, lze si vsak domyslet, ze tvori zaklad odevu letniho. Plastu je vice typu. Nejcasteji pouzivany je takzvany hubertak. Tento se vyskytuje v ruznobarevne kombinaci, nebo v zakladnich barvach cerne a sede. Typicke poznavaci znameni pro hubertak je jeho specificky zapach, ktery se ovsem u kazdeho duchodce lisi. Dalsi hojne pouzivany plast je mene znamy balonak. Ten se vyskytuje zejmena v cernych, nebo tmavych barvach - ma zakladni nevyhodu, nehreje a duchodce je nucen si pod nej oblekat teplou vlozku nebo svetr. Dosti pouzivane svrchniky jsou i ruzne bundy a vetrovky ruznych barev a strihu, vetsina duchodcu vsak zustava verna hubertakum a balonakum. Dalsim nezbytnym doplnkem zimni vybavy duchodce je pokryvka hlavy. Pokryvek hlavy je rozlicna skala, jmenujme jenom ty nejzakladnejsi: cepice s ksiltem, klobouk, stary kulich, debilka nebo pomerne oblibena usanka. Celkovy dojem duchodce v zimnim odevu umocnuje sala, vetsinou vlnena, sitova nakupni taska a hul. Nekteri paradivejsi duchodci jsou vybaveni i rukavicemi, nezridka s ustrizenymi prsty, to je vsak mezi radovymi duchodci odsuzovano jako nesvar.

Letni odev tvori ponekud lehci obuv - polobotky a sandale. V nouzovem pripade lze pouzit zimni boty. Kalhoty jsou vetsinou stejneho typu jako zimni; bylo vysloveno podezreni, ze jde o jedny a tytez kalhoty, ovsem tento dohad neni nijak podlozen. Jako vrchni cast odevu jsou pouzivana stare kosile, tricka a svetriky, nezridka doplnene zaspinenymi vazankami. Pres kosile a tricka je noseno starsi sacko nebo lehka vetrovka. Doplnky jako cepice, hul a sitovka zustavaji vetsinou stejne.

B. DUCHODKYNE:

Duchodce pohlavi zenskeho, obecne duchodkyne, je ostatne jako kazda zena daleko marnivejsi a paradivejsi. Nekdy zustava az rozum stat nad garderobou nektere zamoznejsi predstavitelky teto spolecnosti. Na rozdil od duchodcu pouzivaji duchodkyne vice druhu odevu. Pochopitelne maji take zimni a letni typy, ale mezi ne zarazuji nepreberne mnozstvi kombinaci, slozenych z vyse uvedenych zakladnich typu.

Zimni odev je slozen prevazne ze zimni obuvi a svrchniku. Obuv je zastoupena predevsim typickymi duchodkami, nebo teplymi backorami. Pozornost pote upouta kabat, vetsinou modne strizeny balonak, nebo slusivejsi hubertak. Casto jsou take pouzivany ruzne plaste a kozisky, zalezi na vkusu majitelky. Nohy chrani puncochace, silonove nebo vlnene. Duchodkyne casto pouzivaji rukavic a pestrobarevnych satku na hlavu, popripade rozlicnych typu baretu. Jako zakladni doplnek je zde nakupni vozik, hul, popripade nakupni taska a pes na provazku (vetsinou Misa, Tapina nebo Alik).

Letni odev vetsinou tvori starsi pantoflicky nebo backory, pripadne doktorske sandale. Puncochace vetsinou zustavaji, doplnene slusivou zasterou, nebo pestrobarevnymi saty z 19. stoleti. Pres saty je casto mozno videt ledabyle obleceny svetrik nebo prodavacsky plast modre barvy. Zastera vetsinou zustava i v kombinaci se saty. Zastera je obycejne vybavena hlubokymi kapsami s ruznym obsahem, casto prekvapujicim. Jako pokryvka hlavy jednoznacne prevlada satek a sponky, ridseji natacky. Doplnky jako nakupni vozik, hul, berle ci pes zustavaji prakticky nezmeneny.

Dalsi kombinace odevu jsou pomerne rozsirene a tezko evidovatelne. Kazda duchodkyne ma svuj takzvany styl a proto se odevy kombinovanymi duchodkyne lisi nejen od ulice k ulici, ale casto i od baraku k baraku, ci dokonce od patra k patru. Proto od popisovani techto fazi odevu upoustime, vzhledem k obtiznosti podchyceni vsech variant.

VYHODNOCENI:

K teto kapitole je nutno dodat, ze podobne jako indianske nebo africke kmeny, taky duchodce je mozno rozpoznavat a rozlisovat podle obleceni a chovani. Casto jen podle ozdobne rezby na berli, zpusobu zapnuti backor nebo gesta pri otevirani popelnice identifikujete prislusnika Karlinskeho ci Vrsovickeho klanu. Je tedy mozno si pri studiu zivota duchodcu casem osvojit jistou rutinu.

III. CHARAKTERISTIKA DUCHODCE

Jako se duchodci deli na dve zakladni skupiny, totiz duchodce a duchodkyne, tak i podle povahy a chovani se deli na nekolik skupin. Techto skupin je vice, predstavime vam pouze ty nejtypictejsi, s kterymi se muzete setkat prakticky kdekoliv a tak tento charakteristicky popis berte jako radu, jak se zachovat v pritomnosti duchodce a ubranit si misto

Hlavnim cilem duchodcu je zabranit ostatnim ucastnikum MHD zaujmout jakekoliv misto k sezeni. Za timto cilem se tahnou od rana do vecera a obracene. Je to vlastne jedina vec, ktera je jeste drzi pri zivote, je tedy neobycejne zajimave sledovat, jak vynalezavi, rafinovani a vypocitavi jsou vsechny druhy duchodcu, pokud jde o jejich (nepochybne zaslouzenou) nadvladu v prazske MHD. Nekdy az beha mraz po zadech, kdyz nezucastneny divak pozorne sleduje metody nektereho duchodce, jak chladnokrevne si pocina pri vystrnadovani pasazera ze sedadla. Nekteri jedinci pri teto cinnosti pouzivaji sve vlastni triky, ale obecne jde o vysoce kvalifikovanou a promyslenou cinnost. Je az zarazejici, jak prisna a ukaznena vladne v teto spolecnosti disciplina, jaka organizovanost usmernuje vsechny kroky. Nahledneme tedy strucne do psychologie duchodce.

DUCHODCI A MHD:

Vsichni duchodci se vyznacuji tim, ze ackoliv maji cely den obrovskou spoustu casu, vstavaji neobycejne brzy, aby mohli stat vcas u zastavky. Podle rozpisu sluzeb, ktery vychazi kazdych 14 dni v casopise _Zdravi_ na ctvrte strance pod hlavickou _Levne a rychle_, si duchodci rozdeluji ranni vstavani podle pracovni doby spoluobcanu. Prvni skupina duchodcu vstava v 5.00, aby zabrala misto lidem pracujicim od 6.00. Druha skupina se deli na dve podskupiny A a B. Acko vstava mezi 6.00 a 7.00, aby zabrala misto lidem pracujicim od 7.30, Becko vstava v 7.30 a pospicha na spoj, ktery veze do prace lidi pracujici od 8.00. Potom je zhruba 6 hodin casu. V teto dobe duchodci vtrhnou do ulic, parku, bufetu a restauraci, kde se vsemozne snazi prekazet, branit v pohybu a zabrat veskera mista k sezeni. Nekteri z tech co maji volno, se nacas spoji s duchodci pracujicimi v jinem oboru, napriklad neustalym pojizdenim po eskalatorech v obchodnich domech a prodejnach se snazi zamezit plynulemu prodeji a pohybu lidi. Jini se zase upsali profesionalnimu stani ve vsech typech front a zastupu, kde vsemozne predbihaji, zdrzuji a vyvolavaji hadky, aby si pak tesne pred prepazkou sli stoupnout opet na konec. Pracovni doba _dopravnich_ duchodcu zacina opet ve 14.00, kdy konci prvni podniky a lide se vraci ze zamestnani. V tuto dobu zacina take dopravni spicka, ktera duchodcum hraje do karet. Po cele Praze je spousta lidi a to, vzhledem k poctu duchodcu znamena, ze neexistuje teoreticka ani prakticka sance, ze by si kdokoliv mlady a zdravy mohl kdekoliv sednout. Tato spicka trva zhruba hodinu az dve hodiny a nekdy se duchodci maji veru co ohanet, aby stihli obsadit vsechna mista. Duchodci, navzdory svemu vzhledu, jsou vsak velice odolni, bojovni a tvrdi, takze jen velice zridka je mozne spatrit kuriozitu - stojiciho duchodce. Pracovni doba duchodcu konci s ukoncenim denniho provozu MHD. Zridka se vyhlasuji takzvane nocni smeny, kdy duchodci v organizovanych skupinach zautoci na nocni provoz.

Ve zpusobu ziskavani mista k sezeni a v technice prekazeni se duchodci velice lisi. Proto je delime do nekolika skupin, jak jsme uvedli na zacatku. Predstavime tedy nejtypictejsi skupiny, jejichz nebezpeci hrozi nejcasteji.

POVAHOVE DELENI DUCHODCU:

Podle zpusobu chovani a jednani duchodcu je delime nasledovne:

1. duchodce intelektual             8. duchodce vdecny
2. duchodce informator             9. duchodce namysleny
3. duchodce klidas                    10. duchodce dvojjediny
4. duchodce, bez času           11. duchodce zamilovany
5. duchodce ostychavec       12. duchodce galantni
6. duchodce razny       13. duchodce smrtihub
7. duchodce sdilny       14. duchodce neposeda
                                     15. duchodce prognostik

 

1. D. INTELEKTUAL:

Duchodce intelektual (dale jen DI), se pozna podle vyznamneho poznavaciho znameni - brejlicek. Tato skupina je velice hojne rozsirena prakticky po cele Praze. DI se vetsinou premistuje spoji po trasach, kudy cestuji studenti a velice jemne vyvinutym sluchem cerpa informace, ktere pak za 2 - 3 vajgly prodava duchodcum informatorum. DI pri praci vetsinou nepouziva pomucek, jako napriklad nakupniho voziku nebo karky se sberem. Vyhradne se spoleha na vlastni rozum a umeni ziskat misto bez pomoci kohokoliv, nebo cehokoliv. Pusobi ponekud inteligentne, casto se pokousi holit a nezridka cte ruzny tisk. DI je neskodny, pokud cestujeme po trasach, vedoucich mimo jakekoliv vzdelavaci centrum. Pokud se s nim setkame, zarucene pusobi udelat ze sebe hlupaka - DI se zklamane odebere za jinou obeti. Jeden z mala duchodcu, ktery nikdy nevyhrozuje.

 

2. D. INFORMATOR:

D. informator se vyznacuje privetivym zjevem, ovsem pri pozorne prohlidce je mozno si povsimnout neustale tekajicich oci, kterym neunikne sebemensi malickost. Duchodce informator vyhledava intimni zakouti tramvaji, kde velice diskretne svym kolegum sdeluje veskere novinky a prihody, ktere se staly behem poslednich hodin ci minut. Jeho oblibenym tematem jsou zlevnene uzeniny tamhle na rohu, nova sitovka pana Dohnala, nebo ze Malkova krmi Tapinu odrezkama. Duchodce informator je velice cennym zdrojem vsech druhu informaci pro ostatni duchodce, kteri nemaji moznost je obstarat jinde. Duchodce informator neni prilis nebezpecny, rad zaujima mista na koncich vozu - uspesne se mu vyhneme tim, ze zabereme misto uprostred. Duchodce informator se vyskytuje prevazne v podobe duchodkyne.

3. D. KLIDAS:

Duchodce klidase je mozno zahlednout prevazne na vysoce frekventovanych trasach tramvaji i metra. Jeho vzhled nepusobi nijak odpudive a vetsinou je slusne oblecen. Jeho dulezitym poznavacim znamenim je neobvykle mnozstvi rozlicnych zavazadel a holi. Je treba si zapamatovat, ze pres neskodny vzhled patri k nebezpecnejsi skupine. Klidas nastupuje rozvazne, pocka az se vsichni spokojene usadi a teprve potom zacne nekompromisne vymahat misto. Jeho zakladnim argumentem je konstatovani, ze to je mladez, ja mam tolika tasek a nikdo me nepusti. Jakmile ziska misto, zacne rychle manipulovat vsemi zavazadly, cimz ztropi zmatek. Jakmile Klidas hodla vystoupit, pohodlne ceka az tramvaj ci vuz zastavi a teprve tesne pred zavrenim dveri se zacne zurive dobyvat ven, pricemz svym nakladem vyvola zmatek, poboureni a remcani. Duchodce klidas zasadne jezdi jednu, maximalne dve stanice, aby ucinek jeho konani byl co nejvetsi. S oblibou vyhledava zcela zaplnene prostredky dopravy. Je lepe se mu vyhnout a pockat na dalsi spoj.

4. D. KTERY NEMA CASU NAZBYT:

Tento druh, ktery je celkem hojne rozsiren, je vicemene opakem klidase. Duchodce, ktery nema casu nazbyt (dale jen DKNCN) se pohybuje prakticky po vsech trasach v centru mesta. I tento druh je zastoupen zejmena duchodkynemi. Tyto jsou vybaveny pracovnimi pomuckami v podobe kabelek, nakupnich tasek a voziku. DKNCN je v zasade neprijemny druh, ktery dokaze nezkusenemu cestovateli radne zneprijemnit zivot. Studiem chovani tohoto druhu byly zjisteny tyto typicke znaky: Pri brzdeni vozu v zastavce se DKNCN nedockave dere vpred frontou cekajicich pasazeru smerem k nastupnim dverim, rozpoutavaje timto bouri nevole a nepochopeni. Ve voze dychtive beha po celem prostoru a sotva zaujme misto, blazene se zatvari. V zapeti znejisti a zacne kratkozrakyma ocima studovat trasu cesty. Po chvili zjisti, ze toto neni k nicemu a zaposloucha se do hlaseni o zastavkach. Jiz dve az tri stanice pred zastavkou, kde DKNCN hodla vystoupit, se vravorave postavi a za pomoci voziku a spolupasazeru se hrne ke dverim. Na tomto miste setrva ony dve stanice a pak vypadne nebo vystoupi. Tomuto druhu se ubranime celkem snadno - staci si vytypovat tramvaj, kde ridic nehlasi zastavky, nebo rafinovane vyuzit prednosti metra.

5. D. OSTYCHAVEC:

Duchodce ostychavec se vyskytuje prevazne v podobe duchodkyne. Duchodce ostychavec (DO) byva vetsinou vybaven lehci taskou ci holi a pusobi dobrym dojmem - jiz od pohledu je vsak jasne, ze z tohoto mracku prset nebude, neboli ze od DO nam nebezpeci absolutne nehrozi. DO je nebezpecny pouze pro male deti nebo galantni starsi pany. Pracovni postup DO spociva v tom, ze se priblizi k sedici obeti a vyznamne se postavi pred ni, soucasne nastavi tasku, aby byla videt. Pri tom se spoleha na to, ze obet DO zpozoruje a vyskoci ze sedadla. Hodnou chvili takto vyznamne stoji u obeti, pote rezignuje, odebere se a zaujme stanoviste jinde. Pokud DO uvolnime misto, je touto neobvyklou situaci tak zaskocen, ze zakokta a vystoupi. Je nepochopitelne, ze po letech neuspechu se DO krecovite drzi teto neperspektivni metody.

6. D. RAZNY:

DR je velice neprijemny druh duchodce. Za svym cilem - posadit se, jde velice primo, nepouziva lsti a nezridka nevaha vyvolat hadku ci spor. DR se vyskytuje na poklidnejsich trasach, prevazne v tramvaji, vetsinou v podobe duchodce. Byva vybaven dennim tiskem, popripade destnikem. Do vozu nastupuje durazne a nikoho nenechava na pochybach, kdo je tady panem. Pri setkani s timto druhem duchodce radime radeji kapitulovat a nepokouset se o odpor. Jak jsme jiz podotkli, DR nevaha pouzit vsech metod a vetsinou argumentuje tak, ze na svou stranu ziska vetsinu spolucestujicich. Je jednim z mala, pred kterym neni ochrany. Prevazne pracuje individualne a je mozne se mu vyhnout.

7. D. SDILNY:

Duchodce sdilny (DS) je roztomily druh duchodce, vyskytujici se hlavne v zenske podobe. Tento druh je rozsiren prakticky vsude, kde je dostatek zelene a lidi. Byva slusive ustrojen, vybaven minimalnim mnozstvim pomucek. Vyuziva stejnou merou tramvaj i metro. Do vozu vstupuje klidne a slusne pozada o misto. Ihned po zaujmuti mista se zhluboka nadechne a na prekvapeneho pasazera vychrli neuveritelnou zaplavu drbu a historek. Vetsinou se obet zatvari nechapave, cimz prohraje na cele care. DS se povzbudive usmeje a zacne obet zahlcovat radou vzpominek a prihod. V teto cinnosti pokracuje po celou dobu cestovani, nez obet vystoupi, nebot DS zasadne vyuziva celou delku trasy. Velice pozorne sleduje okoli z okna a o vsem ihned informuje. Pasazer se pritom dovi, kde dostali levne maslo, kdo si koupil proslou mouku a ze u Novotnych kazdou noc Honzik chrape. Vyskytuji se vsak i ruzne poddruhy s ruznym zamerenim. Nejnebezpecnejsi jsou duchodci sdilni se zamerenim na cinnost politickou a vnitrostatni. V tomto pripade doporucujeme vystoupit a vyckat dalsi spoj. Proti DS existuje prakticky jeden zpusob spolehlive prevence a obrany - stoupnout si jinam, nebo vystoupit. DS pracuje individualne, pripadne spolupracuje s duchodcem informatorem.

8. D. VDECNY:

Jeden z nejneprijemnejsich okamziku nastane, narazi - li nezkuseny jedinec na tohoto duchodce (DV). Tento je zastoupen obema typy duchodcu - zenami i muzi. Vyskytuje se v okrajovych castech namesti a prostranstvi, byva vybaven kabelou, holi a pytlikem s pecivem. Dulezite poznavaci znameni - DV krmi holuby a jinou havet. Ve voze si pocina velice mrstne a cile, nez se nadejeme, uz sedi. Soucasne upre vlhky zrak na vyvolenou obet a zacne velice hlasite dekovat za misto, chvalit jeho rodice, skolu a pratele a pritom obet vynasi do nebes. Toto je velice trapne, zvlaste kdyz se v pritomnosti a blizkosti obeti nachazi clovek stejneho veku a opacneho pohlavi. DV vsak pracuje prevazne za techto podminek a proto se setkani s nim snazime vyhnout. Jak jsme jiz upozornili, DV pozname podle peciva a hejna ptactva. Pri zpozorovani DV volime radeji jiny druh dopravy.

9. D. NAMYSLENY:

V tomto vyjimecnem pripade hrozi nebezpeci zejmena v tramvajich s dvojsedadly, nebo i v autobusech. DN se totiz specializuje na vymahani mist u okna, coz dost dobre nemuze v metru, nebo v normalni tramvaji, nebot ta ma u okna mista vsechny. DN je zastoupen ve vetsi casti duchodci muzskeho pohlavi, pozname ho podle dobre padnouciho hubertaku, nablyskanych backor a zanovni tasky. Nastupuje razne, ihned utoci na pasazery sedici u oken a po zaujmuti pozice se pysne rozhledne po voze. Z jeho vyrazu lze vycist tolik: _Jo, jo, vokno je vokno!_. DN se pohybuje rychle z mista na misto, vyuziva hojne autobusu a je nepredvidatelny. Vyskytuje se jako blesk z cisteho nebe a ve sve podstate je neprijemny. Existuje proti nemu velice jednoducha prevence - cestovat pouze metrem ci tramvaji. Pri eventuelnim setkani jednoznacne pomuze posadit se od okna a DV je v koncich.

10. D. DVOJJEDINY:

Tento roztomily duchodce je prakticky neskodny. Pohybuje se vsude, kudy vede jakakoliv hromadna doprava, nebot na druhy dopravnich prostredku je naprosto nenarocny. Ma rad sere zimni vecery, nebo letni noci, kdy se v okne odrazi jeho obraz. DD je jednodussi az primitivni povahy, vysoce prizpusobivy okoli. Oblecen byva sesle az odpudive, rad pouziva hul a kabelu. Jako vyrazny doplnek na prvni pohled zaujme pokryvka hlavy - v zime i v lete debilka. Je mozno temer s jistotou tvrdit, ze DD je v podstate zimni druh duchodce. Vyznacuje se tim, ze po ziskani mista si povida sam se sebou, hada se a diskutuje. K tomu mu prave vyborne slouzi jeho vlastni odraz v okne, kdy muze i gestikulovat. Nekdy dojde tak daleko, ze dava najevo zajem o bitku. DD je neskodny, pokud jezdime za dne. Pokud na nej prece jenom narazime, s lehkym srdcem mu muzeme misto odmitnout. DD si postezuje a vystoupi.

11. D. ZAMILOVANY:

Jediny pripad v nasi charakteristice, kdy se duchodce vyskytuje ve dvojici. Jedna se zpravidla o suchou a roztresenou duchodkyni a muzneho duchodce na vrcholu stari. Ten, hrdinne obtezkan taskami a nakupy, jeste pomaha druzce nastoupit do vozu, kde ji osobne vybojuje misto a sam stoji vedle ni. DZ se vyskytuji pobliz nakupnich center, bufetu a samoobsluh, kde se ochomytaji a smejdi. Jsou mlcenlivi, pouze druh obcas prohodi, ze je treba koupit mleko pro Micinku. DZ jsou znamymi milovniky domaciho zvirectva. Jsou hojne rozsireni po tissich a klidnejsich castech mesta. Jsou jedini z rad duchodcu, kterym clovek rad vyhovi, proto se neda mluvit o nebezpeci.

12. D. GALANTNI:

Velice znervoznujici druh duchodce je prave duchodce galantni - DG. DG jsou zasadne muzskeho pohlavi, velmi nevkusne obleceni - jako dulezite poznavaci znameni je hrebinek a vazanka. DG se specializuje predevsim na vysoce frekventovana mista, do ulic vyrazi odploledne, v dobe kdy konci skolni vyuka. Pohybuje se vyhradne tramvaji, kde muze lepe vyniknout. Jeho metoda spociva v psychickem zdeptani obeti (specializuje se na obeti zenskeho pohlavi). DG nastoupi do vozu, pristoupi k obeti = devceti a pocka si, az divka vyskoci, uvolni misto a vyzve DG, aby se posadil. DG reaguje az po chvili a s uzasem se podivuje, komu ze to misto bylo uvolneno. Kdyz se ujisti, ze jemu, odveti, ze on stary neni: _Jen se devce posadte!_. Devce se posadi a DG spusti monolog o nevychovane mladezi, ze je to skandal a pod. Na opetovanou vyzvu k posazeni reaguje opet odmitave a po uklidneni obeti si zacne znovu polohlasne stezovat. Takto pokracuje az do nervoveho zhrouceni obeti, ktera rezignovane vystoupi. DG se z vitezoslavnym pohledem posadi a na pristi stanici vystoupi a ceka na dalsi spoj. Nezridka se v dalsim spoji setka se svou starou obeti, na co reaguje velice kladne. DG je velmi nebezpecny pro mlada devcata a mladsi pani. Chova se neotesane az hrube, jeho metoda je chladnokrevna a on sam patri k nebezpecnemu druhu.

13. D. SMRTIHUB:

Pozor! jde o velice nebezpecny druh duchodce! Tento je hojne rozsiren po celem katastralnim uzemi Prahy, jeho cinnost se vztahuje zejmena na tramvaje, ovsem nepohrdne ani metrem, nejradeji ma vsak preplnene vozy. Hlavnimi predstaviteli jsou duchodci. DS je nenapadneho az osumeleho zjevu, casto byva vybaven traslavyma rukama a holi. Jako vyrazny doplnek rad pouziva svacinu, ze ktere mezi reci ukusuje. Chova se pratelsky, sedadlem nepohrdne. Jeho metoda spociva v obtezovani obeti hovorem. Jeho charakteristickym znamenim je specificky, mnohdy az paludalni zapach z dutiny ustni. Proto mu vyhovuji plne obsazene vozy, kde muze nechat sve umeni plne rozehrat. Premistuje se prevazne v dobe dopravni spicky. Pri setkani se Smrtihubem volime radeji opusteni vozu. Pokud nas okolnosti nuti setrvat, riskujeme zaludecni nevolnost, znamou jako nauzea.

(Jeste bychom chteli upozornit na mene nebezpecny, jakysi poddruh Smrtihuba - duchodce Smrtinoh; vyskytuje se prevazne v lete a identifikujeme ho podle holinek, ci zimnich bot)

14. D. NEPOSEDA:

Vyskytuje se zejmena v oblasti s nizsim poctem obyvatel, nebo svou pracovni dobu voli podle frekventovanosti MHD. DN byva zastoupen z vetsi casti duchodkynemi, opatrenymi nakupnim vozikem ci taskou s destnikem. Ten zastava dulezitou roli v ohrozovani pasazeru. DN je privetiveho vzhledu a dobrosrdecne povahy. Z jeho strany nam nebezpeci prakticky nehrozi. DN se vyznacuje tim, ze neustale behem jizdy meni mista k sezeni, cimz pusobi nekdy komicky. Zpravidla zacina u prednim dveri a postupne se presouva do zadni casti vozu, proto mu vyhovuji mene obsazene vozy. Setkani s nim vitame, nebot nam behem cesty poskytne dobrou zabavu a cesta nam rychleji ubehne.

15. D. PROGNOSTIK:

Velice hojne se vyskytujici druh duchodce. Byva zastoupen stejnou merou duchodkynemi i duchodci. Pohybuje se po trasach vedoucich centrem mesta a po trasach vedoucich v tesne blizkosti vlakovych a autobusovych nadrazi - primo na nadrazi se neodvazi.

Jeho nenapadny, az maskovany vzhled nam zabranuje ho vcas identifikovat; pozname ho az podle primarniho prohlaseni, ze je to hrozny. DP je zesiroka informovan o vsech oblastech kultury, politiky a ekonomiky. Po zaujeti mista ihned zacne hodnotit soucasnou situaci a casto prekvapi svymi vyrazne prevratnymi nazory. Jeho cilem je do debaty zatahnout co nejvetsi mnozstvi cestujicich a verejne je kompromitovat. Po vyvolani hadky na pristi stanici opousti vuz. Pri srazce s DP predstirame cetbu, nebo pozorne studovani okolni krajiny.

VYHODNOCENI:

Tolik tedy k zakladnim a nejbeznejsim typum duchodcu. Jen na okraj je treba upozornit, ze velice nebezpecni jsou takzvani krizenci, to znamena spojeni vice druhu duchodce do jedne osoby. Tyto pripady se vyskytuji ve dvoj a vicedruhovych kombinacich. Jen pro priklad: mezi nejnebezpecnejsi patri krizenec duchodce sdilneho a smrtihuba a dale krizenec duchodce razneho a neposedy. Tyto pripady jsou vsak ojedinele a dukladnou pripravou se jim da uspesne celit.

IV. ZVLASTNI SKUPINA DUCHODCU - INVALIDNI

Jak jsme jiz na zacatku uvedli, rady duchodcu rozsiruji duchodci invalidni, delici se na dve skupiny. A - invalidni zamerne a B - invalidni nezamerne. Ke skupine B radime poklidne, usazene typy duchodcu, pouze nekteri jedinci jsou agresivni. V pripade MHD jsou mnohem nebezpecnejsi prislusnici skupiny A, kteri se radi ohaneji svym _sluzebnim_ prukazem, neboli _mrzacenkou_. Vetsinou jsou tito invalide zdravejsi nez ripa, ovsem radi presvedcuji o opaku. Najdou se i taci, kteri zajdou tak daleko, ze na verejnosti ukazuji sva zraneni a defekty (kratsi nohy atd.), ktere si mohli za uplatu kdekoliv poridit a s jejichz pomoci se vehementne domahaji nejen mista k sezeni, ale i ostatnich ustupku, ci ohleduplnosti.

Obe skupiny rozdelujeme shodne, ale prislusnika Acka pozname okamzite podle reci a vychloubani, ze oni jsou uz deset let chromi.

Invalidy delime podle zpusobu premistovani na tri nejtypictejsi skupiny:  

1. invalida pesi

2.invalida polopesi

3.invalida pojizdny (mobilni)

1. invalida pesi se pohybuje pomoci vlastnich nohou, rukou ci trupu. Casto se behem chuze ci pohybu podivne krouti a hemzi, coz u nahodnych chodcu vyvolava usmev. Invalida pesi je zatrpkle, nesnasenlive a popudlive povahy, neni nasnade se s nim poustet do obsahlejsich diskusi. Doporucujeme pustit a mit klid.

2. invalida polopesi pouziva pri presunu ruznych holi, berli, slapatek a hejblatek. Ve vyberu ci vyrobe techto pomucek jsou invalide velice zkuseni a vynalezavi. Casto sebou do ulic tahnou ucineny arsenal. Polopesaci jsou smireni s osudem a jestlize je nepustime sednout, berou to jako samozrejmost.

3. invalide pojizdni, takzvani _Sportaci_, jsou bez vyjimek upoutani na svuj invalidni vozik, neboli _kriplkaru_. Tyto byvaji casto ruzne vysperkovany a nazdobeny. Ozdoby, pneumatiky a nalestene stroje byvaji chloubou celeho pribuzenstva a vypovidaji o spolecenskem postaveni Sportaku. Nebezpeci nam od Sportaku hrozi jedine v metru, nebot tramvaj i autobus jsou pro ne zcela nepristupne. I v metru vsak nemusime mit strach, protoze svoje misto k sezeni uz maji davno predplacene.

VYHODNOCENI:

Zaverem tolik, ze pri setkani s invalidou zalezi na nazoru a presvedceni jedince, ktery sam posoudi, zda pustit, ci nikoliv.

V. ORGANIZOVANOST

Jak jsme jiz uvadeli, naplni zbytku zivota duchodce je cestovani MHD a obsazovani vsech mist k sezeni, popripade prekazeni nebo jine skodeni ostatnim cestujicim, a to prevazne v dopravnich spickach. Z hlediska cestujiciho a tudiz poskozeneho je velice dulezite znat a ovladat organizaci duchodcu. Toto je velice siroka sit, navzajem propojena dulezitymi spoji. Jeji bezvyhradne dodrzovani a respektovani je bezpodminecne nutne, nebot jediny vypadek v jinak bezchybne fungujicim soukoli by mohl zpusobit nedozirne nasledky. Organizace je dulezita na sireni a kontrolu informaci. Pravda, jsou nekteri duchodci - samotari, kteri skodi na vlastni pest, ale drtiva vetsina jich pracuje ukolove. Proto je nezbytna soudrznost a zaroven moznost kontroly a poradani velkych akci. Z tohoto duvodu vam poskytujeme moznost nahlednout do jinak peclive strezene strategie a planovani pohybu duchodcu.

Organizace rizeni duchodcu je usporadana jako sit funkci, pridelovanych dle osobnich zasluh. Nejvyssi hlava, tady neco jako nacelnik duchodcu je Prazmen. Tento se voli jednou za dva roky na konecne zastavce tramvaje c. 25, podle osobnich zasluh a vysledku. Jeho primi podrizeni jsou obvodovi Podprazmeni, voleni mesicne z rad Linkaru, kteri maji na starosti jednotlive tramvajove a autobusove linky. A konecne kazdy Linkar ma k ruce osm pomocnych Jezdicu, kteri dohlizeji na celkovy provoz MHD. SCHEMA: 1 PRAZMEN, 2 PODPRAZMENI, 4 LINKARI, 8 JEZDICU

Organizace jako takova se rozdeluje na hlavni tri stupne pohybu, zatahu a skodeni duchodcu:

A. - katastralni prebor

B. - obvodni liga

C. - Celoprazske akce  (nesoutezni)

A. Zakladni, tzv. clenske organizace jsou zakladany na obvodech po jednotlivych katastralnich uzemich, jsou vsechny pojmenovany a vsechny se ucastni obvodni souteze _Zaber co muzes_. Vysledkove tabulky techto soutezi jsou uverejnovany na dulezitych dopravnich uzlech, vetsinou na dverich nejblizsi samoobsluhy. Jen pro zajimavost nektera jmena: Karlinsti Pajdove, Strasnicka Tykadla, Dejvicti Spindirove atd. Z nejsikovnejsich ctvrtovych duchodcu jsou nasledne vybirani jedinci do obvodnich vyberu a tvori tak zaklad reprezentace obvodu.

B. Dalsi, jiz vyznamnejsi stupen organizace je obvodovy. Zde mezi sebou soutezi jednotlive obvody, jejichz vedeni porada pravidelne schuze kazde treti pondeli na hlavni poste obvodu, kde se pod rouskou placeni najmu upresnuji informace a ukoly, ktere prichazeji z hlavniho vedeni. Obvodovych akci se ucastni pouze zdatnejsi a spolehlivejsi duchodci, kteri jsou jiz delsi dobu v uzsim kadru nominace. Je bezne, ze za obvod hostuji duchodci z materskych oblasti, kteri mimo dulezitejsi akce haji barvy svych uzemi. Vysledky jednotlivych tydnu a celkove mesicni tabulky najdeme v kazdem mistnim obvodnim platku (napr. P - 10, Stare mesto P - 1...) pod hlavickou _Kultura naseho obvodu_. Do techto tabulek se zaznamenavaji body ziskane jednotlivymi duchodci - toto bodovani je shodne s bodovanim kanadsko-americke NHL; zabrani mista nebo vyhozeni cestujiciho = 1 bod, asistence = take 1 bod. Na zaklade techto osobnich vykonu se sestavuje celkovy zebricek obvodu.

C. Treti, nejrozsahlejsi stupen organizace, je pouzivan pomerne zridka. Tyto akce se svolavaji pouze u prilezitosti hromadneho presunu obyvatelstva, napr. koncert na Strahove, zapas kvalifikace MS v kopane nebo konec terminu registrace kuponovych knizek. Pohotovost a sraz pred celoprazskym zatahem vyhlasuje Prazmen nejmene tyden predem. Duchodci z jednotlivych obvodu potom zaujmou mista ve vozech s pridelenym cislem (napr. duchodci ze trojky jedou sedmickou, dvojkari jedenactkou atd.) a toto cislo si hlidaji cely den. Vyhnout se tomuto zatahu muzeme pomerne lehce, staci sledovat plakaty a reklamy umistene v ulicich. Tento stupen duchodcovske pohotovosti si mohou ohlidat i mimoprazsti jedinci.

VYHODNOCENI:

Tato kapitola je uzce spjata s kapitolou c. III. - _Charakteristika duchodce_, ve ktere jsou zaznamenany jine dulezite udaje. Pri pozornem prostudovani obou techto kapitol proniknete hluboko do podstaty chovani duchodce v MHD a naucite se znat jednotlive situace, ktere mohou nastat pri nahle invazi duchodcu do centra mesta.

 

VI. PREVENCE, OCHRANA A NAVRHY RESENI PROBLEMU

Po precteni predchozi casti publikace si jiste pomyslite, ze vlastne existuje pouze teoreticka moznost, jak duchodcum zabranit v jejich radeni a zaujmout misto k sezeni. Situace neni tak vazna, jak se na prvni pohled zda. Zakladem cestovani MHD je prevence a ochrana.

PREVENCE:

Prevence je predbezne opatreni vuci nezadoucim vlivum a nebezpeci. V nasem pripade staci pozorne a svedomite nastudovat psychologii duchodce, popsanou vyse. Pri dukladnem studiu zjistime, ze existuji dve varianty reseni.

Varianta X spociva v dlouhodobem sledovani a zkoumani pohybu duchodcu po trase, kterou uzivame pri ceste do a ze zamestnani ci skoly. Casem je mozno zjistit, ktere druhy duchodcu se na teto trase vyskytuji a z techto udaju vypracovat casovy harmonogram vyskytu druhu. Tyto poznatky se daji vyuzit pri vypracovani jakehosi _rozvrhu hodin_, kde pozorne zaznamename presny cas okupace dopravniho prostredku duchodcem. Dale zaznamename druh duchodce, jeho zvyky a zvlastnosti. Timto rozvrhem zmapujeme podrobne celou trasu cesty, vcetne zastavek a intervalu. Z tohoto planu je potom mozno vycist, kdy je trasa cista a kdy naopak zcela nepouzitelna. Tato varianta je vsak velice zdlouhava a ma radu nevyhod. Hlavni nevyhoda je, ze po mesicich zkoumani a hotoveni rozvrhu zjistime, ze pri soucasnem hojnem az kritickem stavu vyskytu duchodcu, je potrebna trasa pouzitelna vetsinou mezi druhou a treti hodinou ranni, nebo v jedenact hodin vecer. Takze nam zbyva stat, nebo cestovat v noci.

Varianta Y je daleko jednodussi a rychlejsi. Umoznuje nam problem resit jinak a to zpusobem zcela odlisnym - jezdit autem.

Tato varianta je vsak nepouzitelna pro jedince, kteri nevlastni opravneni k rizeni motorovych vozidel, nebo automobil. Timto nestastnikum nezbyva nic jineho, nez pouzit variantu X.

OCHRANA:

Ochrana je primy boj proti nebezpeci. Existuje mnoho variant ochrany - kazdy si vsak voli tu, ktera mu nejlepe vyhovuje, proto je velmi obtizne zmapovat tuto problematiku. Jen velmi zhruba, mezi osvedcene prostredky ochrany muzeme naprosto jednoznacne zaradit walkman + noviny. Tyto patri mezi spolehlive prostredky v pripade, ze se pouziji najednou. Jako vhodny doplnek je mozno pouzit cepici s ksiltem, ktera nam zakryva oci. Jako dalsi prostredek prime ochrany se doporucuje pouzit nahodneho spolucestujiciho, ktery vlastnim telem brani ostatnim v pristupu k sedadlu, na kterem sedite. Podminkou je, aby tento nahodny spolucestujici nebyl duchodce. Dale se uvadi, ze mezi osvedcene prostredky patri ignorace, tuto metodu vsak muze pouzit pouze odolny a nervove stabilni jedinec. Tato metoda je velice narocna psychicky, zvlaste kdyz narazime na duchodce galantniho, nebo namysleneho. Zarucene spolehliva varianta ochrany je sadra. Jestlize vlastnime na noze sadru, muzeme bez obav proplouvat nebezpecnymi zalivy MHD. Jako dalsi moznost uvadime pouziti francouzskych holi. Z vlastni zkusenosti vsak varujeme pred lstivymi duchodci, kteri mohou tuto lecku odhalit a ztropit povyk, nehlede k tomu, ze tato varianta je pouzitelna pouze pro jedince obdarene jistou davkou drzosti.

Velice bezpecna je metoda _Bystrozraky_, kdy pouzivame bilou hul a cerne bryle. Tyto nam umozni klidne a bezpecne cestovani - pozor vsak na kapsare. Tolik tedy k nejbeznejsim druhum ochrany; rozmanitost variant je primo umerna fantazii ucastnika mestske dopravy.

NAVRHY NA RESENI PROBLEMU DUCHODCU:

Nez pristoupime k samotnym zaverum je nutno upozornit, ze jeste nebyl vypracovan zakon na ochranu ucastniku MHD a eliminaci duchodcu a ze veskera nase reseni, dostanou - li se do nepovolanych rukou, mohou byt zazalovatelna.

Mezi jednorazova reseni patril navrh udelovani vychazek osobam starsim sedesati let, presneji receno duchodcum. Konkretne bylo navrzeno, aby duchodcum byly udelovany vychazky od 10 do 12 hodin dopoledne a od 17 do 20.30 hodin odpoledne. Toto reseni sebou prinasi radu problemu, je vsak nejrozumnejsi. Vychazky by byly udelovany podle chovani a vysledku duchodcu, k tomu je vsak treba ziskat duchodce informatora, ktery by pronikl do centra mafie a donasel by spolehlive informace. Bohuzel, duchodce informator je vsak rozumove zameren ponekud stranou a nesplnuje prisna kriteria donasece. Vychazky by se tedy rozdelovaly podle obvodu a ctvrti s pravidelnym stridanim. Duchodci by vlastnili vychazkovou knizku, kterou by museli prokazat svou totoznost. Byly by zrizeny hlidky takzvane _Duchodove policie_, ktere by dbali na dodrzovani doby vychazek. Temto hlidkam by byly porizeny specialni hubertaky s odznaky DP. Jakykoliv prestupek by byl trestan podle nekompromisnich meritek, veku duchodce a podle jeho kadroveho posudku:

A. odebranim vychazkove knizky na dobu dvou hodin.

B. udelenim zapisu a uvalenim zakazu vychazek na dobu jednoho tydne.

C. odebranim hole, natacek a karky se sberem, nebo uvalenim zakazu vychazek po dobu jednoho mesice.

D. Pokutou ve vysi 10 leh - sedu.

E. instalovanim takzvane boticky.

F. uvalenim vazby v kontejneru.

G. degradovanim na dedka ci babu.

H. odebranim duchodove licence.

Tento navrh je zatim jedinym rozumnym, nepocitame - li krutosti zavanejici navrhy na organizovany odchyt duchodcu, jejich ochoceni a export do zamori. Tento navrh by bylo treba odsouhlasit, stejne jako navrh na vyuziti duchodcu v hutnim prumyslu pri tezebnich pracech, nebo jako pokusnych tvoru pri vyzkumu vesmiru.

O mnoho lepe zni napad, vsechny duchodce shromazdit na jednom miste a poradat pro ne ruzne souteze, vecirky, zabavy a masopusty. Dali by se napriklad poradat _Duchodcovske hry_, kde by byla zastoupena atletika, fotbal atd. Souteze by se ponekud upravily, napriklad sourani na 10 metru, hod berli, ci prehlidka nakupnich voziku, takzvany _Karkosalon_, kde by duchodci mohli vystavit sve nablyskane milacky. O tom vsem je treba pouvazovat, zhodnotit moznosti a zverejnit vysledek. S radosti prijmeme vsechny vase navrhy a pripominky.

VII. EPILOG

Na zaver je nutno upozornit, ze tato publikace nebyla napsana s umyslem vystrnadit duchodce z Prahy, nebo se verejne pokusit o jejich zhanobeni ci pospineni. Nasim cilem zustava pouze touha narusit nebo rozleptat jejich dopravni mafii. Snad touto udernou cestou dopomuzeme k celkovemu vyreseni teto problematiky.

(Danvin)