APRIORISMUS A APOSTERIORISMUS. Že mouchy mají šest nožek nebo že čekanky rozkvétají časně ráno a odkvétají téhož dne už po poledni – tyto vědomosti získal člověk zkušeností, pozorováním, když chytil veliký počet much a spočítal jim nožky a když pozoroval veliký počet čekanek. Aby si však uvědomil, že 2 + 2 = 4, že každá věc musí být něčím způsobena nebo že celek je větší než jeho část, k tomu nepotřebuje žádných zkušeností; jsou to poznatky, které nám dá sám rozum neboli poznatky získané a priori, tedy apriorní. Naproti tomu uvedené poznatky o muších nožkách a o čekankách jsou poznatky získané a posteriori, tedy aposteriorní. Jde tu přibližně o tentýž problém, o němž mluvím v hesle Empirismus a racionalismus. Důsledný empirik neuznává apriorní pravdy; i k takovému poznatku, jako že 2 + 2 = 4, došel prý člověk zkušeností pomocí prstů, kuliček, knoflíků. Naproti tomu racionalista přičítá pravdám apriorním nejen původ předzkušenostnÍ, nýbrž i věčnost, nutnost, a dokonce jakýsi božský charakter. Možná, praví, že jednou se budou líhnout mouchy se čtyřmi nožkami a čekanky budou odkvětat až večer. Zato součet dvou a dvou se bude vždycky rovnat čtyřem, součet úhlů v trojúhelníku se vždycky bude rovnat dvěma pravým a celek bude větší než jeho část, i kdyby celý svět a vesmír se vším všudy zašel. – Bližší o tomto problému viz. heslo Kant a Soud, IX.


[BACK]