PUNK MADNESS a síla bezmocné inteligence
Síla hnutí, tedy kulturní šok usedlé generace, při prvních
setkáních mládeže spojeného království, už není dávno na vrcholu
ani v Británii, tím méně jinde. Rockeři hlásající život bez
jakékoliv budoucnosti z nejrůznějších důvodů a to
nejcitlivějšími prostředky, které tvoří páteř měštáckého
posuzování člověka - otřesně znějící hudbou, vzhledem, který
vážené tradičně-konvenční anglické hodnoty. Královskou rodinou
představovanou konstituční monarchií v dravém kapitalistickém
systému, tvořící tedy těžko změnitelný třídní původ, dobrovolné
otroctví těm, kteří jsou "lepší", a proto respektující danný řád,
hrdý na zemi, sice vyspělou, ale neustále zaostávající za světem
a navíc v 70.letech se ocitající v krizi. Dovedeš si představit
žít v takovém světě ? Do školy chodit v uniformě, křesťanskou
morálkou značně poznamenanou výukou, člověk vážený společností
musí mít školu na kterou se dostanou jen bohatí, to je značně
pokořující pro mladou dělnickou třídu, toužící po životě, ale
zakoušející otrávenost a odcizenost. Hnutí modernistů z 50.let
bylo už na ústupu, Oi! hnutí, (které vzniklo z tvrdých Mods, těch
nejhrdějších na svůj dělnický původ) se rozdělilo na dva různé
tábory (na ty, kteří chápaly skinheads jako hrdé dělníky,
hlásajíc a též ukazujíc svaly jako prostředek proti pokusům
zbavit dělníka těch mála práv, a na stoupence Iana Stewarda,
který zdvižením pravice oddělil krajně pravicové křídlo, které za
příčinu sociálního zla považoval barevné a přistěhovalce
pracující téměř zadarmo. Prostě generace 70.let byla otrávená
scénou, která nic neřešila z jejich problémů a vzestupem a pádem
americké revoluce hippies, která ovlivnila ty Mods, kteří zůstaly
věrni nekonečné novátorské myšlence. V tomto vakuu kultury
teenagerů, zhnusených rockenrollovýmy hvězdamy, se zrodil v černé
ovci anglie, bývalému manageru N.Y.Dolls a majitely obchodu s
nekonvenčníma hadrama pojmenovaným S.E.X. (pochybuju, že by mu
šlo o víc, než o vytváření atmosféry dekadentní existence, a to i
při zakládání Sex Pistols) Malcomu X. McLarenovy. Stejně tak i
Jonny Lydon, ač jistě zhnusen společností, to co ho jako
nezaměstnaného a z nevážených vrstev pocházející nejvíc sralo se
zdá být nuda a touha se ukázat. Nemůžu už ale tvrdit, že názory
Sex Pistols, byly jen póza. Myslím, že chtěly říct co řekly, jen
ne tím něčeho dosáhnout. Prostě řáděním podtrhnout svou
nihilistickou filosofii - nic mě v tom vašem světě nečeká, nic co
mi je blízký... Blbá práce, urážející ego a ubíjející každou
osobitou vlastnost - aby živil rodinu a královskou rodinu? Toje
jasné, podle Rottena je dalším řešením jen sebevražda. Všechno je
na hovno, na všechno ser, děláme si co chcem, nezajímá nás nic.
Takže když McLaren a Lydonn založily Pistole, nechtěli převrat
ani nepočítaly s komerčním úspěchem. Však taky začátky ne byly
slavné, pro lidi se hrát nedalo. Ale hloučky lidí, cítících se v
znuděném světě nesvobody konvence, se objevovaly na koncertech
stále častěji, chápajíc Pistole jako alternativu k Pop-kultuře
nedostupných hvězd.
Po prosazení nahrávky do médií - Anarchy - písní o tom, jak
překonat potlačované pocity z světa, kde budouctnost nebyla, ani
být nechtěla. Je nám jedno jak se na nás díváte, my vás stejně
nesnášíme a tenhle váš cirkus na dokonalou Anglii.
Tím, že vydaly desku, kde svoje pocity odcizení a zbytečnosti
vykřičely formou sociálního protestu a neznajíc zábrany za svýmy
názory stály - zvedli dvě vlny reakcí. První byla reakce
poklidných měšťáků náhle se do zvědících, že jejich domek a
snídaně po anglicku a anglická hrdost a oddanost těm titulovaným
jsou jen hovno, žádnou úctu k něčemu typicky britskému drtivá
pravda, že téměř každý občan střední třídy je spokojený stupid,
prostý vlastního názoru, prostě sluha a nic víc. To si samozřejmě
nemyslely, protože to viděli z jiného úhlu, nicméně díky
ziskuchtivosti nahrávacích společností ochotných riskovat se tato
nestává zadupanou, nýbrž stává se objevem, skutečnou změnou
hodnot kultury, díky odporu společnosti a shodným souhlasem
frustrované mládeže, která díky Sex Pistols objevuje sebe a
pravdu nihilizmu. Vznikají The Clash, Buzzcocks, The Damned.
Všichni mají jinej názor, všichni útočí na omezené myšlení,
bořící další a další předsudky a konvence slušňácké společnosti.
Neměli co ztratit, protože neměly budouctnost, ani co získat,
protože snažit se bojovat za a věřit v lepší společnost - na to
nikdo neměl chuť. Vždyť pohoršení slušných poddaných jejího
veličenstva za jejich úplně totálně zbořené vštípené vychování,
hodnoty a hlavně pocit osvobození od pocitů, které nepotřebovaly,
nebyly jim vlastní a naopak uvolnění emocí, individuality,
inspirace, kreativity, - náhlý nával chuti do života založený na
pošlapaných hodnotách konformí společnosti. Mohli si to dovolit,
sociální systém byl dostačující, prozatím...
Modernisté měly rádi avantgardu, neobvyklosti, zábavu... ale
nikdy se nepostavily, přímo proti státu. Chtěly se víceméně jen
bavit, pořádaly párty, koncerty jazzu, rock, ale hlavně rozšířily
reagge a posléze Ska, díky čemuž pronikly do Británie skinheadské
myšlenky. Ano tvrdí Mods, vytvářející první skins, už se snažily
bojovat za sebe a ulice na kterých žily, ale ani oni nezaútočily
přímo na podstatu státu. Síla revolty hippies předvedla, co může
mladá generace dokázat a taky jak to může skončit. Nicméně zbytky
těhle hnutí obohatily právě se rodící punk-rockovou revoluci,
revoluci protispolečenského myšlení - úplně novou hudbu,
jednoduchou, ale melodickou, hlavně hlásat duchaplné texty o všem
co koho sere. Vzniklo ohromné množství nových skupin, ovlivněných
prvními punky. Ještě sťěstí, že nikdo nikdy neuměl hrát hned,
takže se snažily procítěně texty a hudba potom vznikla jaksi sama
od sebe, ale naprosto skvělá. Je to nejspíše dané hrdostí být
originální, co nejlepší, a co nejpůsobivěji točit ty, kterých se
týkali typicky punkové - vyřvané, vyhulákané, depresivní,
agresivní, výsměšné, ale jen málokdy nezajímavé téma, nikdo by si
neudělal ostudu nudným textem. Byla to síla, byla to sláva, byla
to neskutečná drzost, nespoutaná válka legálními zbraněmi. Ten
kdo se nenechal zaskočit showbusinessem, a zůstal tvrdej a
nezměněnej, většinou hraje od konce 70.let do teď !!!
Po úpravě zákona o sociálních dávkách, tzv. S.P.G., začínají
protesty na obranu práva svobodného vzhledu, který tento zákon
potíral, při hledání zaměstnání. Prázniny skončily, boj nikoli,
hrdost punx byla nepokořitelná, punk musel znamenat úplně
všechno.
Dále vznikají nové skupiny, které později udají rytmus 80.let.
Exploited, Gravious Body Harm, zvuk se zrychluje, text
zjednodušuje. Do hnutí proniká analýza příčin světové
problematiky. V Americe vzniklý hardcore obohacuje punkovou
scénu. Vznikají skupiny, snažící se nejen říkat, ale i měnit,
styl života těchto aktivců připomíná guerrilovou válku.
Obsazování squattů. Demonstrace. Bitky s policií. Způsob obživy
rozhodně nelegální. Tady právě vzniká uvědomělé punkové myšlení,
ovlivněné hardcorem a sociální situací v Británii.
Nyní už je to tak, že punk se stal nedílnou součástí britské
kultury, je to tím, že kromě extrémistických názorů, punk svým
odmítáním podporovat systém zaměstnáním nedokázal o mnoho víc.
Je to vlastně už jen tolerovaný nepříjemný názor projevovaný
neškodně vzhledem a hudbou. Občasnou hrozbu punks představují při
velkých anarchistických demonstracích. Jinak už si na punk riot
lidi asi zvykly, jako na všechno...
Ale jak to cítí v Británii?
Respektuje mladá generace radikální anti-systemové idee, život
plný dobrodružství, vlastní já, svobodu, která je nevyvážitelná
žádným platem a hrdost, kterou nikdo nemůže pokořit.
Asi těžko, mladá generace, už ne tolik omezovaná, volí raději
jisté materiální hodnoty. Navíc, proč punk, který nikam nevede
ač tím jde proti neporazitelně, nic nezmění. Mladá generace v
anglii se těší z mobilních telefonů stejně jako tady. Není
opravdu důvod hodit všechny ty stupidní hodnoty do koše a místo
toho vytvořit absolutně nenapodobitelný akt humanity v
bezvýchodné, neřešitelné, zkažené a sebezničující civilizaci.
Zbytečné jistě, nic se nestane. Chceš ale mlčet a užívat si
potichu, jako ostatní, jejichž děti tu jsou jen jako záruka aspoň
nějakého důchodu, budou žít pro globalizovaný svět. Ale taky
dehumanizovaný svět. A kdo se postaví za budoucnost jejich dětí?
????Systém????
!!!!Error!!!!