PUNK MADNESS a síla bezmocné inteligence

Síla hnutí, tedy kulturní šok usedlé generace, při prvních setkáních mládeže spojeného království, už není dávno na vrcholu ani v Británii, tím méně jinde. Rockeři hlásající život bez jakékoliv budoucnosti z nejrůznějších důvodů a to nejcitlivějšími prostředky, které tvoří páteř měštáckého posuzování člověka - otřesně znějící hudbou, vzhledem, který vážené tradičně-konvenční anglické hodnoty. Královskou rodinou představovanou konstituční monarchií v dravém kapitalistickém systému, tvořící tedy těžko změnitelný třídní původ, dobrovolné otroctví těm, kteří jsou "lepší", a proto respektující danný řád, hrdý na zemi, sice vyspělou, ale neustále zaostávající za světem a navíc v 70.letech se ocitající v krizi. Dovedeš si představit žít v takovém světě ? Do školy chodit v uniformě, křesťanskou morálkou značně poznamenanou výukou, člověk vážený společností musí mít školu na kterou se dostanou jen bohatí, to je značně pokořující pro mladou dělnickou třídu, toužící po životě, ale zakoušející otrávenost a odcizenost. Hnutí modernistů z 50.let bylo už na ústupu, Oi! hnutí, (které vzniklo z tvrdých Mods, těch nejhrdějších na svůj dělnický původ) se rozdělilo na dva různé tábory (na ty, kteří chápaly skinheads jako hrdé dělníky, hlásajíc a též ukazujíc svaly jako prostředek proti pokusům zbavit dělníka těch mála práv, a na stoupence Iana Stewarda, který zdvižením pravice oddělil krajně pravicové křídlo, které za příčinu sociálního zla považoval barevné a přistěhovalce pracující téměř zadarmo. Prostě generace 70.let byla otrávená scénou, která nic neřešila z jejich problémů a vzestupem a pádem americké revoluce hippies, která ovlivnila ty Mods, kteří zůstaly věrni nekonečné novátorské myšlence. V tomto vakuu kultury teenagerů, zhnusených rockenrollovýmy hvězdamy, se zrodil v černé ovci anglie, bývalému manageru N.Y.Dolls a majitely obchodu s nekonvenčníma hadrama pojmenovaným S.E.X. (pochybuju, že by mu šlo o víc, než o vytváření atmosféry dekadentní existence, a to i při zakládání Sex Pistols) Malcomu X. McLarenovy. Stejně tak i Jonny Lydon, ač jistě zhnusen společností, to co ho jako nezaměstnaného a z nevážených vrstev pocházející nejvíc sralo se zdá být nuda a touha se ukázat. Nemůžu už ale tvrdit, že názory Sex Pistols, byly jen póza. Myslím, že chtěly říct co řekly, jen ne tím něčeho dosáhnout. Prostě řáděním podtrhnout svou nihilistickou filosofii - nic mě v tom vašem světě nečeká, nic co mi je blízký... Blbá práce, urážející ego a ubíjející každou osobitou vlastnost - aby živil rodinu a královskou rodinu? Toje jasné, podle Rottena je dalším řešením jen sebevražda. Všechno je na hovno, na všechno ser, děláme si co chcem, nezajímá nás nic. Takže když McLaren a Lydonn založily Pistole, nechtěli převrat ani nepočítaly s komerčním úspěchem. Však taky začátky ne byly slavné, pro lidi se hrát nedalo. Ale hloučky lidí, cítících se v znuděném světě nesvobody konvence, se objevovaly na koncertech stále častěji, chápajíc Pistole jako alternativu k Pop-kultuře nedostupných hvězd.
Po prosazení nahrávky do médií - Anarchy - písní o tom, jak překonat potlačované pocity z světa, kde budouctnost nebyla, ani být nechtěla. Je nám jedno jak se na nás díváte, my vás stejně nesnášíme a tenhle váš cirkus na dokonalou Anglii. Tím, že vydaly desku, kde svoje pocity odcizení a zbytečnosti vykřičely formou sociálního protestu a neznajíc zábrany za svýmy názory stály - zvedli dvě vlny reakcí. První byla reakce poklidných měšťáků náhle se do zvědících, že jejich domek a snídaně po anglicku a anglická hrdost a oddanost těm titulovaným jsou jen hovno, žádnou úctu k něčemu typicky britskému drtivá pravda, že téměř každý občan střední třídy je spokojený stupid, prostý vlastního názoru, prostě sluha a nic víc. To si samozřejmě nemyslely, protože to viděli z jiného úhlu, nicméně díky ziskuchtivosti nahrávacích společností ochotných riskovat se tato nestává zadupanou, nýbrž stává se objevem, skutečnou změnou hodnot kultury, díky odporu společnosti a shodným souhlasem frustrované mládeže, která díky Sex Pistols objevuje sebe a pravdu nihilizmu. Vznikají The Clash, Buzzcocks, The Damned. Všichni mají jinej názor, všichni útočí na omezené myšlení, bořící další a další předsudky a konvence slušňácké společnosti. Neměli co ztratit, protože neměly budouctnost, ani co získat, protože snažit se bojovat za a věřit v lepší společnost - na to nikdo neměl chuť. Vždyť pohoršení slušných poddaných jejího veličenstva za jejich úplně totálně zbořené vštípené vychování, hodnoty a hlavně pocit osvobození od pocitů, které nepotřebovaly, nebyly jim vlastní a naopak uvolnění emocí, individuality, inspirace, kreativity, - náhlý nával chuti do života založený na pošlapaných hodnotách konformí společnosti. Mohli si to dovolit, sociální systém byl dostačující, prozatím...
Modernisté měly rádi avantgardu, neobvyklosti, zábavu... ale nikdy se nepostavily, přímo proti státu. Chtěly se víceméně jen bavit, pořádaly párty, koncerty jazzu, rock, ale hlavně rozšířily reagge a posléze Ska, díky čemuž pronikly do Británie skinheadské myšlenky. Ano tvrdí Mods, vytvářející první skins, už se snažily bojovat za sebe a ulice na kterých žily, ale ani oni nezaútočily přímo na podstatu státu. Síla revolty hippies předvedla, co může mladá generace dokázat a taky jak to může skončit. Nicméně zbytky těhle hnutí obohatily právě se rodící punk-rockovou revoluci, revoluci protispolečenského myšlení - úplně novou hudbu, jednoduchou, ale melodickou, hlavně hlásat duchaplné texty o všem co koho sere. Vzniklo ohromné množství nových skupin, ovlivněných prvními punky. Ještě sťěstí, že nikdo nikdy neuměl hrát hned, takže se snažily procítěně texty a hudba potom vznikla jaksi sama od sebe, ale naprosto skvělá. Je to nejspíše dané hrdostí být originální, co nejlepší, a co nejpůsobivěji točit ty, kterých se týkali typicky punkové - vyřvané, vyhulákané, depresivní, agresivní, výsměšné, ale jen málokdy nezajímavé téma, nikdo by si neudělal ostudu nudným textem. Byla to síla, byla to sláva, byla to neskutečná drzost, nespoutaná válka legálními zbraněmi. Ten kdo se nenechal zaskočit showbusinessem, a zůstal tvrdej a nezměněnej, většinou hraje od konce 70.let do teď !!! Po úpravě zákona o sociálních dávkách, tzv. S.P.G., začínají protesty na obranu práva svobodného vzhledu, který tento zákon potíral, při hledání zaměstnání. Prázniny skončily, boj nikoli, hrdost punx byla nepokořitelná, punk musel znamenat úplně všechno.
Dále vznikají nové skupiny, které později udají rytmus 80.let. Exploited, Gravious Body Harm, zvuk se zrychluje, text zjednodušuje. Do hnutí proniká analýza příčin světové problematiky. V Americe vzniklý hardcore obohacuje punkovou scénu. Vznikají skupiny, snažící se nejen říkat, ale i měnit, styl života těchto aktivců připomíná guerrilovou válku. Obsazování squattů. Demonstrace. Bitky s policií. Způsob obživy rozhodně nelegální. Tady právě vzniká uvědomělé punkové myšlení, ovlivněné hardcorem a sociální situací v Británii. Nyní už je to tak, že punk se stal nedílnou součástí britské kultury, je to tím, že kromě extrémistických názorů, punk svým odmítáním podporovat systém zaměstnáním nedokázal o mnoho víc. Je to vlastně už jen tolerovaný nepříjemný názor projevovaný neškodně vzhledem a hudbou. Občasnou hrozbu punks představují při velkých anarchistických demonstracích. Jinak už si na punk riot lidi asi zvykly, jako na všechno...

Ale jak to cítí v Británii?
Respektuje mladá generace radikální anti-systemové idee, život plný dobrodružství, vlastní já, svobodu, která je nevyvážitelná žádným platem a hrdost, kterou nikdo nemůže pokořit. Asi těžko, mladá generace, už ne tolik omezovaná, volí raději jisté materiální hodnoty. Navíc, proč punk, který nikam nevede ač tím jde proti neporazitelně, nic nezmění. Mladá generace v anglii se těší z mobilních telefonů stejně jako tady. Není opravdu důvod hodit všechny ty stupidní hodnoty do koše a místo toho vytvořit absolutně nenapodobitelný akt humanity v bezvýchodné, neřešitelné, zkažené a sebezničující civilizaci. Zbytečné jistě, nic se nestane. Chceš ale mlčet a užívat si potichu, jako ostatní, jejichž děti tu jsou jen jako záruka aspoň nějakého důchodu, budou žít pro globalizovaný svět. Ale taky dehumanizovaný svět. A kdo se postaví za budoucnost jejich dětí?

????Systém????

!!!!Error!!!!