Page 2      WASTEZINE No.1 - The First Issue
T H E    F A L L O U T

A Post-Nuclear Role Playing Game aneb Hra, kterou nelze nikdy přestat hrát.



Když se mi dostala tato 'A Post-Nuclear Role-Playing Game' poprvé do rukou, vůbec na mě nezapůsobila. Jakási postavička v modrém pižamu mající za první úkol prodrat se krysím hejnem z podzemí... to vypadá na trapnou akční nudu! Jsem však rád, že jsem byl brzy vyveden z omylu, neboť se jedná o bezkonkurenčně nejlepší hru, která byla do roku 2000 vydána!! Akční souboje tvoří jen část ( a nikoliv nudnou ) adventurní hry, navíc obohacenou o soustavné vylepšování vlastní postavy a to celé v post-apokalyptickém světě plném různých cybertechnologií!!! Jsem vskutku rád, že (i technicky) nejlepší hrou do konce milénia se stala hra s tak nepokrytě punkovým nábojem - dokonce i cena za ni byla symbolická v duchu Gamers For Gamers ( Pařani Pro Pařany, my bychom řekli Punkeři Pro Punkery..).

Celkový příběh hry je asi takový: v přelidněném světě 21. století docházejí suroviny a životní prostor... což je nejsnažší vyřešit válkou. A asi aby to stálo za to, tak proč ne rovnou nukleární? Zkrátka jen málo lidí přežilo převážně v atomových krytech, příroda a civilizace vzala téměř za své.. co zbylo zmutovalo. Ty také patříš do jednoho takového vaultu, Vaultu 13, kde žiješ stereotypním životem až do chvíle, kdy se porouchá jedna jistá součástka v důležitém počítači.. No a jak už to tak bývá, jsi právě ty ten hrdina, který bude hledat v okolním - radiací a násilím zamořeném - světě právě tu součástku...
Play Fallout!!
Fallout: A Post-Nuclear Role Playing Game Dodejme, že nejen ona součástka, ale i další úkoly jsou podmínkou úspěšného završení hry, které je taky velmi zajímavé - až příliš punková realita. Mezi takové menší úkoly patří pomáhat dobrým a ničit zlé (což je odměňováno zkušenostními body a karmou), ty největší útočí na samou podstatu civilizačních nemocí - na státní aparát a na náboženský fanatismus.

Hra jako taková je pojata asi takto: pokud z mapy (bývalých) USA odbočíte na nějakou lokaci, vidíte se (svého hrdinu či hrdinku - což je volitelné stejně jako jméno, věk a osobní talent) ze zhora v 3D pohledu, kde ho či ji ovládáte ze stylového cybermenu klasicky adventurně: jdi - prozkoumej - vezmi - použij... Navíc jsou zde (rozvíjející se) schopnosti jako Ukrást či Věda... & minicomputer PipBoy 2000. V lokacích lze nalézt mnoho zajímavých věcí od rozmanitých nástrojů, přes nejrůznější zbraně až po rozličné drogy. Také, a to nezanedbatelně, lze komunikovat z lidma, kteří se v té lokaci právě nacházejí - zbůsob je též cybertechnologický, člověk má až pocit, že je více cyborg než humanoid... - a dozvídat se od nich různé informace sloužící k dalšímu postupu ve hře. Též lze získat i spřátelenou postavu, která nás pak doprovází v Pustinách...

Též, a to nikoliv zřídka, lze s nimi vést dialog tlumočený použitím hrubé síly. Někdy ostatně ani nic jiného nezbývá. Tento je veden tahově (hráč má během jednoho kola k dispozici určitý počet Akčních bodů, které lze použít nejen k pohybu a střelbě, ale i k nabíjení, k léčení... ).
Avšak zajímavější, nežli samotné zabíjení je řešení již zmiňovaných úkolů prostřednictvím svých schopností. V prvním dílu se lze mimo jiné setkat i se skupinou anarchopunkerů žijících v knihovně a hlásajích mír a svobodu skrze vzdělanost... jmenují se Followers of the Apocalypse a pracovat pro ně je jedna radost.

Co jiného ještě říct na adresu této Post-Apokalyptické Cyber-Punkové Legendy??

Followers' Library in Lost Angeleze
Že lepší výukový program pro případ atomové apokalypsy (a s tím související ztrátě lidských hodnot] tvůrci Falloutu vymyslet nemohli.. Vzdávám jim tímto uznání za nejlepší hry minulého století a specielně dík za skvělou zábavu.. je již třetí pokračování tohoto cyberpunkového skvostu. Ve světě, kde jakákoli jiná snaha o jakýkoli pozitivní cíl bývá ubíjena a zatracována, je to nejlepší způsob jak se odreagovat a alespoň virtuálně vyřídit pár zmrdů..
Jelikož je tato hra doplayeřena většinou poměrně v krátké době, a pak nezbývá než dlouho čekat na další pokračování a stejně tak i boj za ty naše punkové hodnoty v reálném světě dnes ztrácí smysl a ale též nejde přestat za ně bojovat, neboť jsou naší pravdou a světlem v životě, nezbývá než hrát svůj vlastní Fallout v realitě či virtuálně.. Proč nelze přestat hrát Fallout?? Prostě proto, že je to vlastně symbol punku - a tedy nehrát Fallout znamená srat na na to, že se tento svět nezadržitelně řítí do kolapsu.. Nechceme přeci být jako ti ostatní, ne? Nebo je to všechno pro nás jenom hra? Myslím si, že většině z nás záleží nebýt součástí tohoto apokalyptického systému jejímž dokonalým zrcadlem je právě Fallout série a my se snažíme ze všech sil vyhrát, ne?!Právě proto, že tento svět je tak na hovno, je zákonitě její negací počítačová hra. Neboť svět ve kterém má smysl alespoň mluvit už není tak beznadějný, avšak v tomto nemá smysl nic. Je-li na píču realita, ať alespoň virtuálně žije skutečný lidský duch, duch skutečných lidských hodnot!!

A co my v tomto apokalyptickém světě? My chceme věčně hrát Fallout... To ovšem neznamená pouze lítat s postavičkou po poušti a střílet super-mutanty a jiné fašounky... Naopak, znamená to pro nás držet se myšlenkového odkazu Falloutu - zábavou proti apokalypse... To je ovšem široké téma, ke kterému se budeme často na těchto stránka vracet... Jedná se asi o to, že tvůrci Falloutu dost přesně vystihli kam se svět žene nezadržitelným tempem (což jako by byly naše dosavadní hodnoty a snahy převedené do bombastické computerové formy) a dalším činitelem byl fakt, že pokud máme dál setrvávat ve svém anarchistickém postoji, který je značně neoblíben těmi, kdo určují chod světa a navíc už i přehlížen i těmi sortami lidí, kteří nám byly dříve nakloněni (k tomuto jevu se také budeme dost často vracet), takže z toho logicky vyplývá, že pokud se nechceme ulitovat k smrti,ani nést kříž marné oběti, či snad se dokonce zařadit do systému, musíme vymyslet nové formy boje a právě Fallout jako by byl k tomu úplně předurčen. Spojení Falloutu a zejména myšlenek Followers of the Apocalypse skýtá nám možnost jisté punkové regenerace a nových obzorů v našem odhodlání...
Dá se říct, že se nám zalíbilo být ve hře, ale chápeme že tím se mnoho nezmění - a také chápeme, že anarchizmus je málo přitažlivý a pochopitelný lidem, kteří mají přece jen pohodlí v této zkurvené civilizaci. Nicméně právě Followers svou myšlenkou "Vzděláním proti další apokalypse" vnesli nápad jak nesejít z cesty revoluce a zároveň se pobavit nepřetržitým hraním Falloutu a navíc i učinit naše myšlenky lidem srozumitelné a přitažlivé (k tomuto závěru se také hodlám obšírněji vrátit v samostatném članku), takže nakonec to vypadá na hezkých pár pokračování Falloutu tady a teď, v realitě a součastnosti!
Nuže toliko k tomu co předcházelo, ...kdo se chce skutečně dostat do obrazu ať si zapaří FALLOUT!!

Předchozí stránka - #1        Další stránka - #3