Konec nahravacich spolecnosti


Format MP3 neni nejkvalitnejsi existujici hudebni format. Neni to prvni a urcite ani posledni zpusob digitalniho zaznamu hudby. Proc si tedy vsichni prave od MP3 slibuji revoluci v hudbe ?

Na formatu MP3 je uzasne, ze prinejmensim jeho prehravace jsou volne siritelne, a standard MP3 je otevreny vsem, kteri ho chteji implementovat ve svych programech; prinejmensim za dekompresi MP3 neni potreba platit zadne licencni poplatky. Legalni volne siritelne encodery by sice teoreticky existovat nemely, v praxi to ale dopadlo tak, ze kazdy si nejaky ten encoder MP3 souboru nakonec opatril. A to je vse co je potreba: format MP3 neni sifrovany, jednou zkomprimovany soubor si priste muze prehrat kdokoliv.

Predchozi odstavec jasne ukazuje, ze zadny jiny format krome MP3 nema sanci na masove rozsireni, pokud nesplni tyto zakladni predpoklady:

Pokud se takovy format objevi, nebude zadna skoda ze vytlaci soucasny format MP3, protoze je jasne, ze kazdy novy prehravac bude zpetne umet i MP3, a ze kvalitni hudbu ulozenou ve formatu MP3 pujde prekonvertovat do noveho formatu. To je jediny mozny scenar "konce" formatu MP3 - ale spise je pravdepodobne, ze vzhledek ke stale klesajici cene pevnych disku a pameti se format MP3 stane definitivnim na celou radu let, protoze pri vyssich bitrate je docela dost kvalitni, a ve srovnani s objemy dat potrebnymi pro provoz digitalniho videa budou velikosti MP3 souboru pro budouci informacni systemy nejspis naprosto zanedbatelne.

Co z toho vyplyva je jasne: konec nahravacich spolecnosti v jejich dnesni podobe. Nedelejme si iluze, ze lide si budou nadale kupovat draha CD, pokud si budou moci hudbu opatrit ve formatu MP3. Jiz dnes klesajici objemy prodanych CD nuti nahravaci spolecnosti (chcete-li, tak hudebni vydavatelstvi), aby ceny CD drzely co nejvyssi, protoze se jim povazlive krati zisky. Spolu s tim, jak jejich zisky budou konvergovat k nule, budou konvergovat k nule i jejich sance na to, ze se jim podari misto formatu MP3 prosadit cokoliv jineho.

Budou se MP3 prodavat ? Nekdo by si je urcite koupil. Ano, je vice nez jiste, ze budoucnost soucasnych superhvezd je jednak v pokracovani prodeje velice omezeneho mnozstvi klasickych hudebnich nosicu, jednak v prodeji MP3 - ovsem je jasne, ze od kazdeho cloveka, ktery si MP3 nahravku koupi, si ji okopiruje minimalne 10 dalsich lidi. To by mohlo zmenit jen tzv. zavedeni mikroplateb (jako nejperspektivnejsi se mi jevi situace podobna volani na cisla 0609 - cena pripojeni k Internetu se bude platit na zaklade objemu prenesenych dat, a poskytovatele obsahu se s providery domluvi na urcite provizi za data, ktera byla vyzadana prave od nich... to by bylo jist lepsi nez soucasny stav, kdy penize za pripojeni skonci z velke casti v kapse Telecomu).

Co je ale nejjistejsi ze vseho je, ze hudebni scena bude vypadat ulne jinak, nez dnes. Tech nekolik malo "superhvezd" bude muset stejne vetsinu prijmu investovat do reklamy, aby si jich vubec nekdo vsimnul. Hudby bude vznikat obrovska spousta - je jasne, ze prevazne elektronicke, protoze tu je mozne vytvaret velice levne na pocitacich, ktere jsou dnes prakticky vsude, zatimco provozni naklady klasicke kapely temer libovolneho stylu jsou daleko vetsi. Je to prekvapive, ale dokonce i klasicka akusticka kytara, "spanelka", dnes spada do stejne cenove kategorie jako pocitac pouzitelny pro tvorbu hudby. Zvlaste pak pokud ta kytara ma by alespon trochu kvalitni.

Elektronicke hudby vsech stylu, a hlavne pak tanecni, vznika uz dnes obrovske mnostvi. Prekvapive velka cast amaterske produkce je docela poslouchatelna, mensi cast je dokonce vynikajici. Verili byste, ze i takove hvezdy jako Underworld se vlastne z velke casti zivi necim uplne jinym, nez prodejem sve hudby ? (Je pravda, ze svoji hudbu nabizeji na Internetu ve formatu Real Audio, ne MP3 ;-) Princip je ovsem stejny....)

Naproti tomu rock, jazz, a obecne jakakoliv zive hrana hudba se postupne stava spise okrajovou zalezitosti, predevsim pro to, ze s poklesem prodeje hudebnich nosicu nalezaji kapely obtizneji prostredky na nahravani ve kvalitnim studiu.

Zanikne v ere MP3 hudba ? To rozhodne ne! Naopak, objevi se obrovska rozmanitost stylu a obrovske mnozstvi novych hudebniku. Mozna se jim nepodari pomoci hudby vydelat miliony, ale to jejich hudbe neubere na kvalite.

Zanikne kvuli MP3 zive hrana hudba ? Tahle alternativa je bohuzel realnejsi, ale ja verim, ze penize na nahravni se preci jen najit podari. Predevsim si musime uvedomit, ze zabavni prumysl je obrovsky business, a ze pouze nepatrny zlomek ceny hudebniho nosice se skutecne dostane k muzikantum, a dalsi maly zlomek pripadne nahravacim studiu. Vetsinu ceny CD predstavuji naklady na marketing a zisk nahravacich spolecnosti. Z toho vyplyva, ze eliminace nahravacich spolecnosti a primy kontakt muzikantu s posluchaci prostrednictvim Internetu a formatu MP3 zdaleka nebude znamenat konec vsech investic do tvorby hudby.

Hlavnim zdrojem prijmu muzikantu byly az do vynalezu gramofonove desky ziva vystoupeni, a je mozne, ze v 21. stoleti dojde k obnoveni teto tradice. Krome toho je znacny rozdil mezi individualnim kopirovanim nahravky (kontrolovat neco takoveho muze jedine totalitni rezim), a mezi pravem sirit nahravu na Internetu verejne: oficialni zdroje hudby, i kdyz budou muset hudbu nabizet zdarma, mohou nalezt zpusoby, jak pro kapely vydelat penize. Zdaleka pritom nemusi jit pouze o reklamu, i kdyz reklama na internetu je o neco mene agresivni, nez napr. reklama v televizi.

A prave proto vznikly MP3records.cz: revoluci v hudbe musi nekdo odstartovat. Muzikanti, kteri budou cekat, az si jich vsimne nejaka velka nahravaci spolecnost, se taky nemusi dockat vubec.


xChaos, 21.11.99 psáno pro vsechny, kteri to otisknou

(Autor je majitel softwarove firmy Arachne Labs, autor WWW prohlizece Arachne, programator, webmaster, provozovatel WWW stranek legalizace.cz a vojna.cz, a v neposledni rade hudebnik, grafoman, exhibicionista a silenec)


MP3records.cz