Vzděláním ke svobodě
Španělská inspirace
Vzdělávací programy se staly jednou z prvních aktivit Mujeres
Libres1). Jejich nejdůležitější součástí bylo tažení proti
analfabetismu. Nedostatek „kulturního rozhledu“ totiž mnohé ženy odrazoval od
účasti na boji za revoluční změny. Gramotnost tak mohla být jedním z prostředků
navracejících ženám sebedůvěru a podporujících je v politických aktivitách.
V roce 1936 začaly v barcelonských kancelářích ML na Plaza de
Cataluna probíhat intenzivní kurzy sociální historie, umění, ekonomie a práva.
Na konci roku již měly vlastní institut (Instituto Mujeres Libres) sídlící na
Calle Cortes a o několik měsíců později otevřel své brány Casal de la
Dona Treballadora, který od října 1937 nabízel výuku v následujících
oblastech:
Základní vzdělání: čtení, psaní, pravopis, aritmetika,
zeměpis a přírodopis
Doplňkové základní vzdělání: světová historie, francouzština,
angličtina, ruština, psaní na stroji a těsnopis
Dodatečná příprava na
povolání:
ošetřovatelství, péče o děti, učňovská výuka, šití, zemědělská výroba
„Sociální formování“: odborové organizování, sociologie,
ekonomie a všeobecný kulturní rozhled.
Kurzy „sociálního formování“ se staly nutností pro budoucí
aktivistky. Podstatou výuky bylo naučit ženy převzít odpovědnost za své životy,
podporovat jejich nezávislost, osobitost.
ML také nabízely kurzy základního vzdělání, které měly za cíl
připravit generaci učitelů schopných vychovávat děti pro život ve společnosti
fungující na principech svobody, rovnosti a solidarity. Filosofie Mujeres
Libres propojovala anarchistickou teorii s praxí - vzdělávání nemělo být
chápáno jako proces zkrocení přirozených instinktů a přivyknutí poslušnosti a
disciplíně, ale jako rozvíjení dětských zájmů. Děti se podle nich nejlépe učí
tím, že společně poznávají okolní svět a mohou si jej „ohmatat“, čímž zároveň
rozvíjejí svou schopnost spolupracovat s druhými. Kvalitní vzdělání a respekt k
individualitě dítěte se měly stát neodmyslitelnou součástí procesu sociální
revoluce, neboť připravovaly jedince pro život ve společnosti, kde nebude
panovat žádná dominance. Naopak autoritářské školy (nebo rodiny), založené na
strachu, vychovávají jedince submisivní k vládě i jiné autoritě.
Učitelé proto měli mít speciální přípravu, aby vůbec byli
schopni přiblížit dětem rovnostářskou společnost a probouzet v nich kreativitu:
„Ať se nikdo nestane učitelem bez dostatečné představivosti, intuice a
umění inspirovat“ - to bylo jedno z ústředních hesel Mujeres Libres. A
tito „noví učitelé“ se měli držet následujících principů:
1. Pedagogiku je třeba
považovat za umění postavené na tvořivosti.
2. Vzdělávání je o tom, aby
učitelé každému dítěti v každém momentě umožnili objevovat životní pravdy.
3. Žádná doktrína není natolik
dokonalá, aby mohla být legitimně dětem vnucována.
4. Učitel nemá mít rád
„abstraktně všechny děti“, ale každé konkrétní dítě pro jeho jedinečnost.
Zároveň se má od dětí učit.
5. Učitel má přizpůsobovat
výuku individuálním schopnostem a dovednostem studentů.
6. Měl by se vyvarovat
podporování soutěživosti, trestání, ale i povrchního odměňování.
7. Třídy mají být malé
(ideálně ne více než 10 žáků na jednoho učitele).
Další formu možného vzdělávání představovaly zemědělské
programy. ML zakládaly pro dívky přicházející do měst z venkovských oblastí
tzv. rolnické školy. Tato centra pomáhala dívkám osvojit si dovednosti
(teoretické i praktické), které jim po návratu do rodných vesnic měly umožnit
efektivnější participaci v kolektivizovaném zemědělství.
„Městská (sídlištní) centra" zase nabízela noční kurzy,
které mohly navštěvovat ženy pracující přes den. Jak v městských, tak
venkovských oblastech byly nejnavštěvovanější hodiny literatury doplňované
kurzy základního vzdělání, technických dovedností, dětské péče, ošetřovatelství
a zdravovědy. Tyto kurzy umožňovaly absolventkám vyučovat v nových školách,
nebo pracovat v nemocnicích a různých zdravotnických zařízeních - na frontě i
za její linií. Postupem času přibývalo válečných uprchlíků, takže ML přicházely
do míst, kde se běženci shromažďovali a poskytovaly i jim vzdělávací programy -
pro dospělé i děti.
V červenci roku 1937 založila katalánská autonomní vláda Institut
pro odborný výcvik žen (Institut d'Adaptació Profesional de la Dona), za
spolupráce UGT (Všeobecný svaz pracujících, socialistický protějšek CNT) i CNT
(Národní konfederace práce, syndikalistická organizace). Institut vznikl poté,
co vláda převzala kontrolu nad Escuela de Adaptación Profesional de la Mujer
(společný projekt ML a CNT) a vzal si za cíl poskytovat ženám vědomosti, které
budou potřebovat jako pracovní síly nahrazující muže, kteří odcházeli ve stále
větším počtu na frontu. Institut také doplňoval „Escola Profesional per a la
Dona" založenou v roce 1883 pro potřeby textilního průmyslu.
ML však tento institut považovaly pouze za částečné řešení: „Nemohl
dosáhnout svých záměrů bez předchozí přípravy, a to nejen ve smyslu poskytnutí
základních vědomostí a schopnosti porozumění, ale i duchovní a sociální
formace“2). Plány ML byly širší. Jak vysvětluje Soledad
Estorach, „školy pro odborný výcvik (řízené autonomní vládou), otevíraly
dveře ženám, aby je naučily technickým znalostem, které jim měly umožnit
zastoupit muže v zaměstnání. My (v Casal) jsme ale spojily technickou výuku s
jakousi sociální přípravou. Byly jsme spíše školou pro aktivisty“3).
ML samozřejmě nebyly jedinou organizací, která využívala vzdělávací programy
pro širší politické cíle.
Vzdělávací programy navštěvovaly tisíce žen, jen např. do Casal
docházelo v prosinci 1938 každodenně 600 - 800 žen. Mimo to se rozšiřovaly i
programy ML zaměřené na tisk a propagandu doplňované časopisy, knihami i
letáky vlastní produkce - s různými tématy od životopisů slavných
revolucionářek až po péči o děti. Již v prvních měsících revoluce pak zřídily
stánek na známé barcelonské třídě Ramblas, aby se tyto publikace
snadněji dostaly k potencionálním čtenářkám a čtenářům.
Na celonárodní i regionální úrovni také ML vytvářely výbory
pro kulturní a propagační účely. Přímo v Barceloně fungovalo pravidelné
rozhlasové vysílání. Další ženy cestovaly po katalánském venkově, aby mluvily s
těmi lidmi, ke kterým se nemohly dostat téměř žádné informace z propagačních
materiálů ani z rádia. Na místní úrovni zakládaly jednotlivé agrupación
(lokální skupiny ML) putovní knihovny. V listopadu 1938 mělo sedm z
dvanácti členek Regionálního výboru Mujeres Libres Katalánska na starosti
kulturu a propagaci. Situace byla obdobná po celém Španělsku.
Secciones de Trabajo
S programy všeobecného vzdělávání byly úzce propojeny aktivity
a projekty koncipované tak, aby ženám umožnily stát se kvalifikovanou pracovní
silou v zaměstnáních a odvětvích, které byly do té doby mužskou doménou. Jádro
těchto aktivit tvořily programy, na kterých Mujeres Libres obvykle
spolupracovaly s lokálními odborovými svazy. Jejich příprava byla náročná,
neboť vyžadovala zohlednit „ženská specifika“.
„Secciones de Trabajo (skupiny,
které měly připravit ženy pro vstup do pracovního procesu - pozn. překl.) byly
pravděpodobně nejdůležitější aktivitou. Okamžitě jsme začaly s touto prací,
protože podstatné bylo dostat vůbec ženy z domovů. Nakonec existovaly skupiny
Mujeres Libres téměř ve všech továrnách. Mnohé z nich se přímo nesoustředily na
„emancipaci žen“, zato jim ale umožňovaly diskutovat o problémech v
zaměstnání... Musely jsme být opatrné, abychom nepřebíraly práci jiným
organizacím, především odborům, a abychom nepodněcovaly vzájemný antagonismus
mezi muži a ženami.“4)
Secciones de Trabajo musely samozřejmě předložit návrhy na
řešení problému péče o děti. Jestliže se měly ženy stát rovnocennou pracovní
silou, bylo třeba je zbavit odpovědnosti za hlídání dětí během pracovní doby.
Za tehdejší novinku je třeba označit propagované kladení zodpovědnosti za
výchovu dětí na společnost jako celek. Již na svém prvním kongresu se ML
zavázaly, že budou usilovat o zřizování dětských center v továrnách a
dílnách (za dohledu ošetřovatelské služby) a že o nich budou také
informovat v různých tiskovinách - tím vytvořily prostředí pro jejich následný
vznik.
Do července 1937 fungovaly jen v Madridu následující přípravné
programy pro ženy: výuka mechaniky, šití, náročnější přípravy pro práci v
textilních továrnách jakož i školy pro budoucí řidičky a kovodělnice. ML v
Barceloně měly své pracovní skupiny v mnoha odvětvích - dopravě, metalurgickém
průmyslu, veřejných službách, textilkách, zdravotnictví, obchodu, duchovní
práci... - zpočátku jen na místní úrovni, později na regionální i celonárodní.
Spolupracovaly přitom především s CNT.
Některé z lokálních odborů se do těchto programů zapojovaly
očividně s entusiasmem. Např. Pura Pérez Arcos, která byla mezi první skupinou
žen, jež získaly licenci k řízení barcelonských tramvají, popisuje svoji
zkušenost s Odborovým svazem pracujících v dopravě jako „fantastickou“.
ML ale nepomáhaly jen ženám z měst. Pro venkovské ženy
zřizovaly tzv. experimentální zemědělské stanice v Barceloně, Aragonu a
Valencii, do kterých se sjížděly ženy z celého okolí. Secciones de Trabajo
připravovaly ženy na důstojnější zapojení do pracovního procesu a pořádaly
pravidelné vzdělávací prohlídky továren. „Naše skupiny měly šanci chodit do
zkolektivizovaných továren, kde se někdy zastavil provoz na patnáct či dvacet
minut, někde i na celou hodinu a kde s námi diskutovali dělníci. To se
samozřejmě dělo jen se souhlasem závodních rad, takže jsme měly asistenci
zástupců odborů. Prohlídky probíhaly po celé Barceloně - v textilním, válečném,
dopravním, metalurgickém, energetickém průmyslu, v dřevovýrobě, ale i v
komunách (pueblos). Některý den jsme navštívily třeba i padesát různých míst.“5)
Širším záměrem těchto setkání se stal cíl, aby i Mujeres Libres měly své
zastoupení v každé továrně a ve všech odborových skupinách.
Odbory a ML zaujímaly k těmto programům částečně odlišný
postoj. Zatímco odborové svazy se soustředily hlavně na zajištění ženských
pracovních sil na místa uvolněná muži odcházejícími na frontu, koncepce ML byla
jiná. Považovaly přiměřeně placenou práci v důstojných pracovních podmínkách za
stejné právo mužů i žen, a to bez ohledu na to, je-li válka či mír. „Nemluvíme
o začlenění žen do pracovního procesu jako o daru či nutnosti,“
prohlašují v roce 1938. „Práce je právem, které ženy získaly v prvních dnech
krvavých bojů.“6)
„Je pravda, že vzhledem k situaci
pracující třídy v těchto letech bylo prakticky nemožné, aby pracující žena byla
plně ekonomicky nezávislá. Ale umožnit ženám vykonávat placenou práci mimo
domov přece jen způsobilo změny... I muži měli najednou větší respekt ke svým
manželkám.“7)
ML používaly dvě různé, ale související metody. Články v
časopisech analyzovaly historii práce a ženské participace na ní; konkrétní
organizované programy pak zdůrazňovaly specifické potřeby žen ve válce a v
revoluční situaci.
Většina teoretických statí ML pojednávala o práci v jejím
historickém kontextu. Jak to vyjádřila Mercedes Comaposada, „práce byla
tradičně chápána jako trest či nutnost nebo jako kombinace obojího. Lidé
pracovali, aby přežili. S nástupem kapitalismu „trestající“ aspekty práce ještě
zesílily. Kapitalismus (a racionální management) docílil průmyslového pokroku
za tu cenu, že zapomněl na lidské bytosti. Revoluční změna musí napravit
duchovní i fyzické újmy, které napáchala těžkopádná a monotónní práce.“8)
ML kritizovaly konkrétní pracovní podmínky za kapitalismu (pro
muže i ženy), ve svých teoretických úvahách se ale soustředily především na
popis toho, jaký význam by práce měla mít v nově uspořádané společnosti: 1.)
Práce je nutná a nepostradatelná součást života. 2.) Lidé jsou schopni využívat
nové technologie, které jim ulehčí pracovní zátěž a zorganizují výrobu tak, že
jim stroje budou sloužit. 3.) Vykořisťování jedněch druhými bude odstraněno.
Práce by měla být výrazem lidských schopností a kreativity,
nezbytným předpokladem skutečné svobody. Představa práce jako součásti plnohodnotného
života byla důležitá především pro ženy, protože do té doby samy sebe často
považovaly za neschopné produktivní práce.
Ženám měly být zaručeny rovné šance při získání pracovního
místa, a také, což se v praxi mnohde nedělo ani po revolučních změnách, měly
být ohodnoceny stejně jako muži. ML dokonce na mítinku libertinského hnutí v
říjnu 1938 pronesly k odborovým předákům následující výzvu: „Jestliže
nesouhlasíte s tím, aby ženy, které odvádějí stejnou práci jako muži, dostávaly
stejné platy, měli byste to už konečně říci jasně.“9) Některé
šly ještě dále - Mercedes Comaposada tehdy například prohlásila: „Všechny
platové diference musí být bezprostředné odstraněny, včetně rozdílů mezi
manuální a intelektuální prací“. Základním požadavkem přesto zůstalo – „Stejnou
mzdu za stejnou práci!“.
ML vzdělávacími i pracovními programy oživily anarchistickou
teorii o přímé akci a „učení se praxí“ (learning by doing), a to za
velmi ztížených podmínek - v době občanské války a boje proti fašismu.
B. R.
Podle Free Women of Spain (Anarchism and
the Struggle for the Emancipation of Women), Marfha A. Ackelsberg, Indiana
University Press, 1991, část V. - "Education for Empowerment, Preparation
as Revolution".
Poznámky:
1)
Mujeres Libres (Svobodné ženy) - organizace anarchistek, které bojovaly za
osvobození žen i za sociální revoluci během španělské občanské války i později.
Více viz Existence č.7 - prosinec 1999.
2)
Boletín de Información, CNT - FAI, (září 1937)
3)
Pařížské interview se Soledad Estorach ze dne 4. ledna 1982
4)
Tamtéž
5)
Tamtéž
6)
„Realizaciones de'Mujeres Libres“, Tierra y Libertad, 30. července 1938
7)
Mercedes Comaposada v pařížském interview z 5. ledna 1982
8) „El
trabajo“ a „El accidente espiritual“, Mujeres Libres, str. 6
9)
„Actas del Pleno Nacional de Regionales del Movimento Libertario“, Barcelona,
říjen 1938